Våre høringsinnspill oppsummert:
- Verne åpenhetsloven! Barne-og familie departementets evaluering viser at det er stor oppslutning og at lovens plikter ikke er spesielt byrdefullt
- Stort behov for veiledning! Finansiering av Forbrukertilsynet og ny støtte til Fairtrade Norge – vårt medlem – må opprettholdes
- Støtte non-for-profit fagekspert-organisasjoner slik som Etisk handel Norge til veiledning av virksomheter, forbrukere, private og offentlige innkjøpere slik at de i enda større grad kan ta velinformerte og bærekraftige valg ved kjøp av produkter og tjenester
- Øke midler til forskning! Det er ingen forskning på ansvarlig næringsliv, slik det er hos våre søsterorganisasjoner i Storbritannia og Bangladesh. Det må settes av midler til forskning på ansvarlig næringsliv og effekten av tiltak i leverandørkjeden
- Styrk ressurs og kompetansen i Oljefondet (NBIM) på ansvarlig næringsliv istedenfor hos Etikkrådet, som bør avvikles og heller ha en tilsynsfunksjon
- Øk kompetansen og ressurser hos Finansdepartementet på ansvarlig næringsliv
- Brønnøysundregisteret må få midler til Åpenhetslov-register
- Styrk tolletatens kompetanse og ressurser innen ansvarlig næringsliv, spesielt innen EUDR (EUs avskogingsforordning) og FLR (EUs tvangsarbeidsforordning)
- Styrk DFØs kapasitet på oppfølging av menneskerettigheter i offentlige anskaffelser
- Fjern merverdiavgiften på salg av gjenbruk og reparasjonstjenester som er et av de viktigste virkemidlene for å fremme sirkulær økonomi i Norge.
- Fjerne tollfritaket på TEMU, som truer både norske forbrukeres helse, miljø og sikkerhet og seriøse bedrifters bærekraftsarbeid
- Registeret for reelle rettighetsinnhavere må åpnes opp for alle interesserte, i tråd med Åpenhetsloven hvor enhver kan rette en skriftlig henvendelse til virksomhetene.
Næringskomiteen (både statsbudsjettet og lovhøring)
- SKAL-krav: Formuleringen i §5 om Menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold endres til: Ved anskaffelser hvor det er risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, skal oppdragsgiver stille krav eller kriterier for å motvirke at slike brudd oppstår.
- Tydeliggjøre terskelen for hvor menneskerettigheter og arbeidstakers rettigheter er relevant for offentlige oppdragsgivere.
- Aktsomhetsvurderinger skal følges i rutine for ivaretakelse av menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
- Styrk håndhevingssystemet og DFØs veiledning
- Styrke ressurser og kompetansen i NFD og bruk fageksperter som Etisk handel Norge på ansvarlig næringsliv i arbeidet med åpenhetsloven og EUs bærekraftsreguleringer
- Innføre krav til etisk handel i tillegg til 30% vekting av miljøkriterier i offentlige anskaffelser
- Handel har stort potensial for å redusere fattigdom og fremme bærekraft, forutsatt at internasjonale standarder for ansvarlig næringsliv (UNGP og OECDs retningslinjer) etterleves gjennom aktsomhetsvurderinger, slik det kreves i åpenhetsloven og EUs bærekraftsdirektiver.
- Vi anbefaler økte bevilgninger til kompetansebygging om ansvarlig næringsliv i UD, Norad og utenriksstasjonene, samt støtte til ekspertorganisasjoner og Norges kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv, for å møte nye EU-krav og styrke implementeringen.
- Opprettholde og helst øke støtten til FNs høykommissær for menneskerettigheter (OHCHR), samt å prioritere bærekraftig jobbskaping og ansvarlige leverandørkjeder, spesielt gjennom Norads støtteordninger.
- Frihandelsavtaler, som den mellom India og Norge/EFTA, kan gi positive bærekraftseffekter, men regjeringen må følge opp risiko for brudd på menneskerettigheter og arbeidsstandarder aktivt.