Over 2000 merkevarer og forhandlere går sammen for å redde tekstilindustrien

Ledende internasjonale organisasjoner innen bærekraftig handel jobber på spreng sammen med sine medlemsbedrifter, for å hjelpe arbeidere i tekstilindustrien gjennom den dype krisen de befinner seg i, som følge av Corona-epidemien.

Mange fabrikker får ikke betaling for ordre som allerede er bestilt og produsert. Illustrasjonsfoto.

10 internasjonale organisasjoner som fremmer etisk handel, går nå sammen med sine rundt 2000 medlemsbedrifter for å oppfordre regjeringer og internasjonale merkevarer til handling overfor tekstilindustrien som er hardt rammet av korona-krisen. Etisk handel Norge med sine 170 medlemsbedrifter er en av initiativtakerne. – Det er særlig på to områder hvor vi kan hjelpe tekstilindustrien, sier Heidi Furustøl om et felles opprop underskrevet av blant annet Etisk handel Norge, britiske Ethical Trading Initiative, amerikanske Fair Labour Association (FLA) og nederlandske Fair Wear (se utfyllende liste nederst i saken). Til sammen representerer disse organisasjonene rundt 2000 medlemsbedrifter og merkevarer.

– Det ene vi ønsker er å beskytte arbeidstakeres inntekt og helse, og det andre er å tenke nytt om fremtiden for å sikre mer robuste og rettferdige leverandørkjeder.

Norske bedrifter stiller seg bak oppropet

Varner er en av flere bedrifter som stiller seg bak oppropet:

– Denne situasjonen er ulik noen annen, og rammer både vår virksomhet og vår leverandørkjede. Også i denne svært krevende situasjonen har det vært viktig for oss å opptre ansvarlig. Vi har tett dialog med våre leverandører om hvordan produksjon og produksjonsstopp kan løses på en mest mulig hensiktsmessig måte for alle parter. Vi har også, så langt det lar seg gjøre, kontakt med valgte arbeider-representanter på fabrikkene for å ha innsikt i hvordan arbeidernes rettigheter blir ivaretatt i denne situasjonen, sier Vegard Krohn Neverlien, som er Global CSR Manager i Varner.

– Uttalelsen som flerpartsinitiativene har kommet med er viktig, slik at bransjen samles rundt en felles tilnærming til utfordringene vi står overfor i våre globale leverandørkjeder, forteller Krohn Neverlien.

Furustøl synes det er oppløftende å se at medlemsbedrifter som Varner viser ansvar i situasjonen. – Vi vet at mange bedrifter er i en svært utfordrende situasjon. Samtidig er det så viktig at bedrifter opprettholder prinsippene for ansvarlig forretningspraksis nå, og tar ansvar for arbeidstakerne i leverandørkjedene sine.

Kvinner mest sårbare

Helsen og levebrødet til millioner av fabrikkarbeidere og deres familier innen tekstilindustrien er nå i faresonen. Mange har allerede blitt sagt opp og de fleste arbeiderne får hverken arbeidsledighetstrygd eller har noe økonomisk sikkerhetsnett rundt seg. – Flertallet av arbeiderne i tekstilindustrien er kvinner. De har ofte stillinger med lav lønn, er underrepresentert i fagforeninger og har ekstra utgifter til sine barn og foreldre, som de passer på. Nå har de ikke lenger penger nok til å forsørge sine familier, sier Furustøl.

– COVID-19 har satt dem i en svært sårbar situasjon, ikke bare for deres umiddelbare utfordringer og helse, men også for deres langsiktige økonomiske fremtidsmuligheter. De som har karret seg over fattigdomsgrensen takket være jobb i tekstilindustrien, står nå i fare for å falle under fattigdomsgrensen igjen, sier Furustøl.

Kvinner har ofte stillinger med lav lønn, er underrepresentert i fagforeninger og har ekstra utgifter til sine barn og foreldre, som de passer på. Illustrasjonsbildet.

Samarbeid er eneste løsning

Oppropet oppfordrer merkevarer, forhandlere, leverandører, myndigheter, fagforeninger, sivilsamfunnet og multilaterale organisasjoner til å samarbeide for at fabrikker kan opprettholde sysselsettingen og gjøre endringer på arbeidsplassene for å beskytte tekstilarbeidernes liv og helse. 

– Å sikre at arbeidstakere fortsetter å motta lønnsutbetalinger og motta kompensasjonspakker i tråd med nasjonale og internasjonale standarder, bør være en topp prioritet for alle interessenter. Når en fabrikk må stenge eller går konkurs, bør alle arbeidstakere få sin fulle rettigheter, inkludert lønn, ytelser og sluttvederlag, mener initiativtakerne bak oppropet.

– Nasjonale regjeringer har en særlig viktig rolle i å koordinere med multinasjonale institusjoner, slik at tekstilarbeiderne kan få direkte tilgang til internasjonale fund og arbeidsplasser, samtidig som det gis kompensasjonsordninger til næringslivet.

Kan krisen gi nye muligheter?

COVID-19 gir en unik mulighet til å tenke nytt for fremtiden, mener Heidi Furustøl. 

– Krisen gir en unik mulighet til å gjenoppbygge strukturer på en mer bærekraftig og rettferdig måte. Et samarbeid mellom merkevarene og leverandørene med priser som dekker kostnadene for en ansvarlig produksjon, bør danne grunnlaget for robuste globale forsyningskjeder. Regjeringer i land hvor tekstilindustrien er stor har en plikt til å beskytte og ta vare på innbyggerne. Imidlertid ber vi også regjeringer i land der hovedkontorene til våre merkevarer er, til å ta grep for å gjøre krisen mulig å komme gjennom, sier Furustøl.

– Dette innebærer å handle i samsvar med ILO-standarder, som handler om at en arbeidstaker har rett på sykepenger, arbeidsledighetstrygd og helseforsikring.

Hjelper bedriftene til å gjøre det rette

Etisk handel Norge og andre søsterorganisasjoner jobber tett med sine medlemmer for å rådgi om hvilke tiltak som har best effekt for arbeiderne under korona-krisen.

– Vi gir blant annet landsspesifikk veiledning på våre nettsider og i webinarer for å hjelpe medlemmene å holde seg oppdatert om COVID-19 situasjonen i produksjonsland, sier Furustøl.  

Tiltak bedrifter oppfordres til å gjøre:

  • Opprettholde god dialog med alle involverte i leverandørkjeden, og finne felles løsninger.
  • Ordre som allerede er satt bør fullføres. Pågående ordre bør betales til rett tid og i sin helhet i henhold til de opprinnelige vilkårene.
  • Hvis ordre ikke kan fullføres, bør bedrifter prioritere å dekke lønnskostnader, samt materialkostnader og/eller andre kostnader som allerede er påløpt, innen rimelig tid.
  • Gjør det du kan for å minimere den negative effekten på arbeidstakere som allerede befinner seg i en svært sårbar situasjon.
  • Samarbeid med leverandører om bestillinger for kommende måneder for å finne gode alternativer til å kansellere ordre. 
  • Forutse endringer eller forsinkelser i produksjonen og vær fleksibel når det gjelder leveringsdatoer, betalingsbetingelser og økonomiske forpliktelser.
  • Ikke avslutt forretningsforholdet med leverandøren din uten først å ha diskutert ulike scenarier og løsninger med leverandøren. Hvis det ikke er mulig å fortsette samarbeidet, sørg for at arbeidstakere blir ivaretatt og får betalt.
  • Samarbeid med leverandører, inkludert av råvare, om planer for fremtidig produksjon

Disse organisasjonene er initiativtakere til oppropet:

  • Etisk handel Norge
  • Amfori
  • Better Buying
  • Ethical Trading Initiative
  • Fair Labor Association
  • IDH – the Sustainable Trade Initiative
  • Solidaridad
  • German Partnership for Sustainable Textiles
  • Fair Wear Foundation
  • IRBC Agreements
  • SLCP’s Council

Opplæring i rettigheter gir bedre kommunikasjon

En ny rapport fra Axfoundation viser at over 62% av kinesiske fabrikk-arbeidere kommuniserer bedre med sine ledere og har fått bedre arbeidsmiljø etter at de ansatte fikk opplæring i sine rettigheter gjennom Quizrr sitt digitale treningsprogram.

Undersøkelsen viser at den digitale undervisningen og treningen arbeiderne på 19 fabrikker har vært med på, har gitt gode resultater. Opplæringen har særlig fokusert på arbeidernes rettigheter og ansvar. Rapporten, som dekker leverandører som leverer varer til kjeder som Axfood, Martin & Servera, KICKS, Filippa K og Åhléns, indikerer at arbeidsmiljøene har blitt bedre etter at arbeiderne deltok i Quizrr sitt treningsprogram.

 

  • 62 prosent av arbeidstakerne svarer at opplæring førte til forbedret kommunikasjon mellom arbeidere og ledere.
  • 94 prosent av arbeidstakerne svarer at det har vært valg av arbeider-representanter.
  • 54 prosent av lederne sier at opplæringen har ført til at arbeidsrelaterte klager har løst seg.
  • Rapporten er basert på 1869 svar fra 1315 arbeidere og 554 ledere på 19 fabrikker.
  • Quizrr er et svensk EdTech-selskap som tilbyr innovative opplæringsløsninger for å fremme samfunnsansvar og kapasitetsbygging i globale forsyningskjeder.
  • Rundt 180.000 arbeidere på 427 fabrikker har til nå deltatt i Quizrr sitt undervisningsopplegg globalt. (Kilde: Quizzr)

– Et flertall av arbeidere og ledere som svarte på undersøkelsen, viser til en økning av arbeiderrepresentasjon, etterfulgt av demokratiske valg og deltakermøter. Mer enn halvparten av de spurte hevder disse endringene skjedde etter opplæringen, forteller programdirektør Viveka Risberg i Axfoundation.

Etisk handel Norge og Quizrr har samarbeidet om digital opplæring i medlemmers leverandørkjeder siden 2015. Les mer om samarbeidet og hva vi har oppnådd her.

(foto øverst i artikkelen: Quizrr)

Svært krevende situasjoner for mange medlemmer i korona-krisen.

Hvilke utfordringer møter våre medlemsbedrifter i leverandørkjedene under korona-krisen? Det var temaet da Etisk handel Norge holdt webinar for medlemmene rett før påske. 

Medlemmer av Etisk handel Norge rammes av koronakrisen på ulike måter. Mens flere ser salgstallene falle dramatisk på grunn av nødvendige tiltak, jobber andre dag og natt for å sikre leveranser av mat og livsviktig utstyr. I denne utfordrende situasjonen er det flere eksempler på gode tiltak medlemmer i Etisk handel Norge har satt inn for arbeidstakere i sine globale leverandørkjeder.

– Våre medlemmer står i en svært krevende situasjon. Det er derfor ekstra gledelig å se at de prioriterer etisk handel-arbeidet og deling av god praksis og tiltak. Når vi en gang kommer ut på andre siden av korona-pandemien, vil bedrifter bli bedømt etter hvordan de håndterte denne krisen. Dette vil ikke bare omfatte hvordan de behandlet sine egne ansatte, men også om de tok de rette tiltak for å dempe skadevirkningene for de mest utsatte arbeidstakerne i leverandørkjeden, sier daglig leder Heidi Furustøl i Etisk handel Norge.

4,1 million arbeidere i Bangladesh risikerer å sulte

Covid-19 får store og alvorlige konsekvenser for arbeiderne i de globale leverandørkjedene, og risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendig arbeid øker kraftig.

– Bedrifter kansellerer ordre og fabrikker får nå ikke betalt for produktene og kan derfor heller ikke betale arbeiderne. Dette forsterkes ytterligere av nedstengninger av fabrikker i en rekke produsentland, sier Furustøl.

Bare i Bangladesh kan så mange som 4,1 millioner tekstilarbeidere risikere å sulte ifølge Rubana Huq, president i Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association (BGMEA). Andre steder er risikoen for ekstrem overtid svært høy, ikke minst i de land som produserer smittevernutstyr, som for eksempel Malaysia som produserer det meste av engangshansker til helsesektoren.

Kan falle under fattigdomsgrensen

– På verdensbasis risikerer flere millioner arbeidere å falle under fattigdomsgrensen og dette vil være et stort tilbakeslag for bærekraftsmålene. Med de rette tiltakene vil dette kun være midlertidig, mener Furustøl.

– Vårt klare råd til våre medlemmer er å gå i dialog med leverandøren så langt det er mulig og vi hjelper gjerne våre medlemmer med å fasilitere både leverandørdialog og andre tiltak, sier Furustøl.

God dialog med forretningspartnere

På medlemsmøtet kom det frem at flere medlemmer har god dialog med sine forretningspartnere i leverandørkjeden spesielt der hvor risikoen for utfordringer nå er spesiell høy. Det er også viktig med tett dialog med ledelse og tillitsvalgte hos produsenter. Et medlem fortalte at de har tilpasset egen innkjøpspraksis for å opprettholde volum hos leverandører de gjerne vil ta vare på.

Medlemmene har også ulike utfordringer avhengig av sektor. I tekstil har det vært en bølge av kansellerte ordre, og våre medlemmer har også vært vitne til en del svært dårlig innkjøpspraksis. Dette setter produsenter i en vanskelig situasjon. HMS-risikoen øker også etter som varer og materialer blir liggende på fabrikk.

Ekstrem økning i ordrer medfører enormt press

I dagligvare har mange produsenter opplevd ekstrem økning i ordre, som betyr stort press på produksjonslinjene. Landbruket preges av sesong- og migrantarbeidere som er en sårbar arbeidstakergruppe. Dette vil forsterke seg nå. Manglende smitteverntiltak hos leverandører utgjør en stor risiko for smitte når arbeidere jobber så tett på hverandre. Leverandører med massiv økning i ordre fører også til at de ansatte jobber ekstremt mye overtid. I tillegg kommer økt risiko for menneskehandel og tvangsarbeid som vil kunne øke når det er stort behov for arbeidskraft der grensene er stengt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hva gjør Etisk handel Norge?

-Vi er i tett dialog med våre internasjonale samarbeidspartnere (flerpartsinitiativene DIEH, ETI UK, ETI Sweden, Fair Wear Foundation, Fair Labour Association (FLA), med flere) om hvordan situasjonen påvirker arbeidstakere i ulike leverandørkjeder og hva vi som etisk handel-organisasjoner kan sette inn av tiltak, samt dele god praksis oss imellom.

– Vi i Etisk handel Norge vil holde tett dialog med våre medlemmer og opprette ulike bransjegrupper som kan samarbeide og oppdatere hverandre, samt dele god praksis og gi våre medlemmer oppdatert landinformasjon. – Så er det som alltid, og kanskje mer enn noensinne, viktig at bedrifter overholder vår Code of Conduct som er basert på FN og ILO-minimumsstandarder, avslutter daglig leder Heidi Furustøl.

Hva kan medlemmer gjøre?

  • Alle våre medlemmer har tilsluttet seg vår Prinsipperklæring og Code of Conduct og det er viktig at arbeidet med bærekraftig forretningspraksis fortsetter, også i krisetider.
  • Etisk handel Norge oppfordrer våre medlemmer med innkjøp til å gå i dialog med sine leverandører om hvordan situasjonen påvirker dem, med mål om å finne felles løsninger der det lar seg gjøre. Vi har tidligere utviklet en ressurs med forslag til tiltak, som er sendt på epost til våre medlemmer. Ta gjerne kontakt med linn@etiskhandel.no om du vil ha tilsendt medlemsressursen.
  • Ta en titt på vår søsterorganisasjon Ethical Trading Initiative som har publisert Better Buying sine retningslinjer, basert på undersøkelser og dialog med leverandørene om de utfordringene de møter, både på kort og lang sikt.
  • Ta gjerne kontakt med oss for sparring om leverandørdialogen. Vi ønsker også gjerne å høre fra medlemmer og andre om tiltak dere gjør eller spørsmål dere har om situasjonen. Linn Aakvik (linn@etiskhandel.no) er kontaktperson for spørsmål angående Covid-19 og leverandørkjeden.