To store begivenheter: Åpenhetsloven vedtatt og UNGP 10-års jubileum

Den 10. juni vedtok Stortinget åpenhetsloven. Loven er en «game changer» og vil få stor betydning for norske virksomheters arbeid med menneskerettighetene i leverandørkjedene. Bare seks dager senere ble 10 års dagen til FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP) markert over hele verden.

To store milepæler

Åpenhetsloven bygger nettopp på UNGP og plikten til å redegjøre og rapportere på aktsomhetsvurderinger.

– Det er fantastisk at åpenhetsloven er vedtatt. Det er nesten en like stor milepæl som UNGP-retningslinjer, siden vi går fra retningslinjer til lovpålagte aktsomhetsvurderinger. Lovpålegget er en erkjennelse av at frivillige retningslinjer ikke lenger er nok, sier daglig leder Heidi Furustøl i Etisk handel Norge.

Benytt deg av vår veiledning

Et enstemmig FN vedtok UNGP for 10 år siden og i Stortinget stemte alle partier bortsett fra Frp for åpenhetsloven.  – Det har vært lite motstand mot hovedtrekkene i loven, men nå er det viktig å steppe opp arbeidet med implementering av loven. Derfor tilbyr vi nå åpen tilgjengelig veiledning på våre nettsider, en rekke webinarer om åpenhetsloven og en kursrekke i de ulike stegene på aktsomhetsvurderinger. – Mange bedrifter kjenner ikke til UNGP eller OECDs aktsomhetsvurderingsmodell og nå er det viktig at første fase brukes til kompetanseheving for næringslivet. Mange av våre medlemmer har veletablerte systemer og rutiner for aktsomhetsvurderinger allerede. – Vi i Etisk handel Norge med vår 20 års praktiske veiledningskompetanse i ansvarlig næringsliv og aktsomhetsvurderinger vil gjerne strekke ut en hjelpende hånd til bedriftene, sier Heidi Furustøl.

Les mer om UNGP 10 år her.

Om vårt kurstilbud her.

Etisk handel Norge ønsker Nomono AS velkommen som nytt medlem

Nomono AS har i dag 25 ansatte og er i utviklingsfasen av en løsning for podcastere som lanseres i starten av 2022. Til tross for at de enda ikke har fått produktet sitt på markedet har de meldt seg inn i Etisk handel Norge og tenker bærekraft fra første steg. Det øverste bilde med tekst er hentet fra hjemmesiden deres, nomono.co.

Etisk handel Norge får stadig nye medlemmer. De kommer fra ganske ulike bransjer. Noen er nyetablerte bedrifter som ønsker å ha sin bærekraftsstrategi på plass fra dag en, mens andre er mer etablerte firmaer og store konsern.

Nomono AS er ett av våre sist ankomne medlemmer. På sine nettsider skriver Nomono:

«Our mantra is in our name — no more mono.
Nomono also means «no monkey» in Spanish, and we mean no monkey business. Nailed it.»

Nomono AS er en norsk gründerbedrift med hovedkontor i Trondheim. Nomono AS har i dag 25 ansatte og er i utviklingsfasen av en løsning for podcastere som lanseres i starten av 2022. Produktet er et bærbart lydopptaksutstyr med mikrofoner og basestasjon som skal produseres i Norge. I tillegg utvikler Nomono en skyløsning for lydprosessering. 15 ulike investorer har aksjeposter i selskapet.

Vi er en ung bedrift og har ennå ikke et produkt på markedet. Vi tar mange viktige valg nå, og bærekraft er hele tiden et styrende prinsipp. En stor del i dette er å sørge for at produktene våre ikke bare er gjenvinningsbare, men også enkle å reparere og oppdatere for å forlenge levetiden. Vi ønsker bistand til hvordan vi kan jobbe systematisk med dette fremover og sørge for at bærekraftig forretningspraksis er en del av vår DNA, sier industrial designer og head of sustainability-group på Nomono, Karoline Müller.


Nomono AS ønsker å benytte seg av rådgivningstjenester, kompetansebygging, tips til verktøy, ressurser og rutiner; adgang til nettverk og erfaringsutveksling, herunder muligheter for samarbeid og innflytelse.

Karoline Müller er industrial designer og head of sustainability-group på Nomono.

Handler du tekstiler fra Bangladesh?

Vi åpner nå for at medlemmer som handler fra Bangladesh kan nominere sine fabrikker til vårt prosjekt om sosial dialog, med særlig fokus på kvinner. Prosjektdeltagelse er gratis for medlemmer og prosjektet vil startes opp i løpet av høsten 2021.

Sosial dialog-programmet i Bangladesh går nå inn i fjerde fase. Kjønnslikestilling har vært en viktig del av programmet siden oppstart, men det blir nå ytterligere fokus på kvinners rettigheter og deltagelse.

Hensikten med det kjønnsspesifikke prosjektet er å styrke kvinnelige arbeidstakere gjennom økt kunnskap og bevissthet, samt bygge kapasitet hos fabrikker og arbeidstakere for å forebygge og håndtere kjønnsbasert vold, seksuell trakassering og øke kjønnssensitivitet. Prosjektet vil også sikte på å etablere klagemekanismer for seksuell trakassering. Opplæring vil bli gitt til fabrikkledelse, mellomledere og arbeidere om hvordan man kan skape en inkluderende arbeidsplass og bidra til å styrke industrielle forhold for bærekraftig utvikling.

Fabrikker til nominering må være i eller nær Dhaka.

Ved interesse eller spørsmål, ta kontakt med marthe@etiskhandel.no