16 Days of Activism against Gender-Based Violence

16 Days of Activism against Gender-Based Violence

Orange the World: END VIOLENCE AGAINST WOMEN NOW!

This has been the global theme of the 16 Days long UN campaign against gender-based violence. The campaign lasted from 25 November to 10 December 2021. During the 16 Days, our colleagueas at ETI Bangladesh have been active in marking the campaign, reaching more than 43,000 workers in 24 garment factories. 

Ethical Trade Norway works closely with the ETI office in Bangladesh, including collaborating on a project funded by the Norwegian Agency for Development Cooperation (Norad). A component of the project focus specifically on gender, with the aim of empowering women to take on leadership or representative roles at factories.  Gender equality and combating gender discrimination is part of the Joint Ethical Trading Initiatives base code, and it is central in all our work and activities. 

Photo: ETI Bangladesh

Raising awareness at factory level

ETI Bangladesh emphasises the importance of raising awareness of gender-based violence (GBV) and strengthening women’s rights thorugh their programme activities. To mark this important campaign, the Bangladesh office developed awareness-raising tools such as leaflets, posters, stickers and videos focusing on gender equality, combating GBV and promoting a safer and happier workplace. Awareness-raising videos on GBV, sexual harassment issues and women empowerment has been shown in the factories through their media systems. Additionally, songs on GBV prevention and gender equality were also developed in Bangla using local music lyrics, and has been played over the Public Announce system in the factories during the campaign. 

Photo: ETI Bangladesh

The campaign reached 43,576 workers

Factories involved in capacity building programs with ETI were also provided with banners marking the 16 days. These have been decorating the entry gates of factories across Dhaka, raising awareness of the campaign and the cause. In Bangladesh, the campaign has included 24 ready-made garment (RMG) factories, reaching 43,576 workers.  

Banners for the campaign. Photo: ETI Bangladesh

During the campaign, the ETI team visited 8 factories to attend the marking of the campaign. During these visits they reviewed the formation of the Sexual Harassment Complaint Committees at the factories and discussed the importance of the campaign with factory management. The ETI team also ensured that the members of the SHCC were introduced to the workers over the PA system, to strengthen their important role in tackling issues related to sexual harassment and discrimination. The ETI team also distributed information leaflets to workers, and disseminated important messages related to GBV to the workers through the PA system.  

The campaign was jointly supported by Norad and STITCH.

Photo: ETI Bangladesh

Contact project manager Marthe Røssaak at marthe@etiskhandel.no for more information about the project in Bangladesh and the campaign.

Delta i forum for bærekraftig produksjon av ull og mohair i Sør-Afrika

Sør-Afrika

Delta i forum for bærekraftig produksjon av ull og mohair i Sør-Afrika

Etisk handel Norge er godt i gang med prosjektet i Sør-Afrika som har fokus på bærekraftig produksjon av ull og mohair. Dette er et Norad-finansiert prosjekt som har som mål å forbedre sosiale forhold hos småbønder i Sør-Afrika, med et spesielt fokus på kvinner.

Sør-Afrika står for om lag 50% av verdens mohairproduksjon og 6% av ullproduksjonen. Fraværet av mulesing* og evnen til å levere på spesifikke kvaliteter innen produksjonen gjør Sør-Afrika til et viktig råvaremarked for ull og mohair-produksjon. I prosjektet arbeider vi for å styrke bøndenes evne til å levere bærekraftig ull og mohair til det internasjonale markedet, med mål om å forbedre forholdene for de involverte arbeiderne og produsentene.  Et av målene i prosjektet er å etablere kontakt mellom de Sør-Afrikanske bøndene og markedet – dvs et forum hvor de som produserer ull og mohair kan møte og ha dialog med  virksomheter som er kjøpere. Det er et ønske at kjøpere av ull og mohair bistår i arbeidet med å oppmuntre bøndene til mer bærekraftig forretningspraksis, og her har deltakerne i prosjektet en unik mulighet til å direkte forme og påvirke hva som skal være kvalitetskriterier i produksjonen av en viktig råvare.

Vi inviterer derfor virksomheter som kjøper ull/mohair til å delta i vårt uforpliktende forum med ull&mohair-produsenter i Sør-Afrika. I forumet vil vi tilrettelegge for dialog og kompetanseutveksling, og gi deltakerne mulighet til å direkte påvirke produksjonen i bærekraftig retning og etter egne ønsker og prioriteringer. Se vedlagt invitasjon for ytterligere informasjon.

Sør-Afrika prosjekt
Foto: Hanne Haslum

Felles rammeverk for ansvarlig innkjøpspraksis

 

Sammen med en gruppe flerpartsinitiativer har Etisk handel Norge vært med å utvikle et utkast for et nytt felles rammeverk for ansvarlig innkjøpspraksis. Utkastet er nå åpent for innspill og kommentarer fra våre medlemmer og interessenter. I 2022 vil det også bli anledning for våre medlemmer å delta i en internasjonal kompetansehevingsgruppe for felles forbedringsarbeid og sparring rundt implementering av rammeverket.

 

Under OECDs årlige forum for ansvarlig forretningspraksis i sko- og tekstilsektoren i 2018, samlet en gruppe flerpartsinitiativer seg for å styrke deres strategiske samarbeid for kompetanseheving og ressursutvikling for ansvarlig leverandørkjedestyring i tekstilsektoren. Her spiller Etisk handel Norge en aktiv rolle.  

Arbeidsgruppens første strategiske samarbeid fokuserer på ansvarlig innkjøpspraksis, og har kulminert i Draft Common Framework for Responsible Purchasing Practices (CFRPP). 18. november ble utkastet lansert og starten på innspillsrunden markert. Se opptak fra lanseringsarrangementet her.

Utkastet samler og forener retningslinjer og beste praksis fra flerpartsinitiativene, slik at vi får et felles rammeverk på tvers av landegrensene. Utviklingen av rammeverket har skjedd i samarbeid mellom Etisk handel Norge, Ethical Trading Initiative i UK, Better Buying Institute, Fair Wear Foundation, German Partnership for Sustainable Textiles, Dutch Agreement for Sustainable Garments, og med innspill fra Action Collaboration Transformation, Better Work og amfori.  

Åpent for innspill fra medlemmer og interessenter 

Utkastet til rammeverket er nå åpent for innspill fra interessenter, både medlemmer hos Etisk handel Norge og andre. Mer informasjon om arbeidsgruppen og rammeverket finnes her, og rammeverket i sin helhet finnes her. Innspill på rammeverket tas imot gjennom et digitalt skjema, gjennom The Industry We Want – The Common Framework for Responsible Purchasing Practices. Frist for innspill er 14. januar 2022.  

Implementering og erfaringsdeling 

Som en oppfølging av rammeverket vil medlemmer av flerpartsinitiativene inviteres med i en plattform for erfaringsdeling og implementering av rammeverket, Learning and Implementation Community on RPP. Her vil medlemmer som ønsker å implementere rammeverket få muligheten til å lære av ekspertene på feltet og sparre med lignende selskap på tvers av landegrenser. Plattformen vil bidra til deling av beste praksis, og gi flerpartsinitiativene grunnlag for å utvikle praktiske verktøy, ressurser og veiledning for å bistå selskaper i arbeidet med en ansvarlig innkjøpspraksis.  

Invitasjoner til å delta vil sendes ut på nyåret, men meld gjerne fra om din interesse til rådgiver Marthe Røssaak, på marthe@etiskhandel.no. Marthe kan også kontaktes for spørsmål eller kommentarer om rammeverket eller arbeidsgruppen.