– Ved å melde oss inn i Etisk handel Norge, tar Kaffebryggeriet et viktig skritt mot å sikre ansvarlighet og bærekraft i alle ledd av virksomheten. Medlemskapet vil føre til kompetanseheving om etisk handel blant våre ansatte. I medlemskapet får vi også tilgang til ressurser og verktøy for å forbedre forsyningskjeden og våre retningslinjer.
– Vi tror også at dette medlemskapet vil være positivt for å fremheve bedriftens engasjement for etisk handel og bærekraft, samtidig som det styrker vårt merkenavn, forteller Key Account Manager, Iver Hoelsæter.
Vil redusere risikoer
– Medlemskapet vil også bidra til å redusere juridiske og omdømmemessige risikoer, samtidig som det gjør det enklere å holde seg oppdatert på og overholde internasjonale standarder og lovgivning relatert til etisk handel.
– Mange kaffebønder lever under fattigdomsgrensen, og problemstillinger som barnearbeid, dårlige arbeidsforhold og miljømessige utfordringer er høyt prioritert. Disse utfordringene krever samarbeid mellom ulike aktører i verdikjeden, og vi mener Etisk handel Norge kan være en verdifull partner for oss og bransjen som helhet for å påvirke utviklingen i en positiv retning. Dessverre opplever vi ofte at pris veier tyngre enn kvalitet i offentlige anskaffelser, noe som kan undergrave etiske hensyn, sier Iver Hoelsæter.