Kaffeindustrien har fortsatt store utfordringer

Foto: Dagbladet

Utfordringene er fortsatt mange, og de store norske dagligvarekjedene, som også er medlem i Initiativ for etisk handel (IEH), er bekymret over forholdene som nå er avdekket av det danske medie- og researchsenteret Danwatch og som Dagbladet har rettet søkelyset mot i to artikler.

Risikosektor

– På tross av økt fokus og en økende grad av sertifisering både på verdensbasis og i Norge de siste årene, er kaffe og kaffeindustrien fortsatt en risikosektor, sier Heidi Furustøl daglig leder i IEH.

IEHs medlemmer står for store deler av det norske markedet på kaffe som selges i norske dagligvarebutikker og i storkjøkkenmarkedet.  (Coop kaffe, Joh Johannson, Kjeldsberg Kaffe/REMA, Jacobs Douwe Egberts/Friele). Andelen sertifisert kaffe i norsk dagligvare er kraftig forbedret de siste årene, og Kjeldsberg var første kaffeleverandør med 100 % sertifisert kaffe til dagligvarehandelen. Flere etterstreber det samme.

Ikke nok å stole på sertifiseringer

– IEH er positive til sertifisering, men vi mener at det ikke er nok å bare stole på sertifiseringsordningene. Vi jobber derfor sammen med våre medlemmer om å både øke graden av sertifisering, og å følge opp leverandørkjedene nærmere. Det sentrale her er kartlegging av risiko knyttet til hvor kaffen produseres, sammen med konkret oppfølging i leverandørkjeden, understreker Furustøl.

– Videre er fagorganiserte arbeidere og god dialog mellom arbeidsgiver og arbeidstaker avgjørende for å få til forbedringer.

Menneskehandel, barnearbeid, utstrakt bruk av giftige kjemikalier og arbeid uten kontrakt, mange ganger også uten lønn, er noe av det Danwatch avdekket i løpet av et ti måneders feltarbeid i det latin-amerikanske landet.

– Vi vet at langt fra all kaffe som konsumeres her til lands er framstilt forsvarlig. Med økt kunnskap om risiko for brudd på miljøstandarder og menneskerettigheter, blir IEHs medlemmer bedre til å prioritere sitt oppfølgingsarbeid av leverandørkjeden. Da kan de også være enda mer målrettede i sine aktiviteter og eventuelle tiltak. Rapporter, som denne fra Danwatch, er høyt verdsatt av både IEH og våre medlemmer. Rapporten er helt sentral for medlemmenes risikovurderinger og videre arbeid med forbedringer, avslutter Furustøl.

Du kan lese mer om undersøkelsen fra Danwatch her

Du kan laste ned rapporten fra Danwatch her

Ny og innovativ veileder fra IEH

Veilederen «Risikostyring og kontraktsoppfølging i offentlige anskaffelser: En praktisk veileder for innkjøpere» omhandler etisk handel i offentlige anskaffelser og har en risikobasert tilnærming til tematikken. Veilederen, tar som første i sitt slag, opp i seg rammeverket «FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter» (UNGP), som slår fast staters plikter og næringslivets ansvar for å forhindre brudd på slik rettigheter. Dette gjelder også for offentlig sektor.

Loven pålegger

1. januar 2017 fikk offentlige oppdragsgivere krav på seg om å ha «egnede rutiner for å fremme grunnleggende rettigheter ved offentlige anskaffelser» gjennom § 5 i Lov om offentlige anskaffelser (LoA). Loven pålegger offentlige oppdragsgivere å forholde seg til risiko for brudd på arbeidstaker- og menneskerettigheter i anskaffelser. § 5 i LoA omfattes også av det samme rammeverket – UNGP.

Den nye veilederen og verktøyet bygger på en ny metode for risikoanalyse som prioriterer risiko for de «mest alvorlige bruddene».

Konkrete anbefalinger og råd

Hva er så «egnede rutiner»? I § 5 er det krav til «egnede rutiner for å fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter», men hva betyr det, og hva er en god risikoanalyse og hva er egnet kontraktsoppfølging? I IEHs oppdaterte veileder «Risikostyring og kontraktsoppfølging av etiske krav i offentlige anskaffelser» som presenteres på seminaret 27. juni, får man noen svar. Her er konkrete anbefalinger og råd om hvordan prioritere blant mange anskaffelser, aktiviteter og tiltak i planleggingsfasen, konkurransegjennomføringen og kontraktsfasen.

Høyrisikoanskaffelser

Det gjøres en rekke høyrisikoanskaffelser i offentlig sektor. Innenfor enkelte kategorier stilles det ofte krav til etisk handel, i andre er det dårligere stilt. Det er enkelt å stille gode etiske krav, oppfølging krever mer. Basert på dokumentanalyse av nærmere 900 høyrisikoanskaffelser i årene 2009-2016, står det svært dårlig til med oppfølgingen. I lys av §5 driver offentlig virksomheter risikosport.

I forkant av lanseringen av veilederen samme dag, inviterer Initiativ for etisk handel (IEH) og Difi til frokostseminar og lansering av rapporten «Arbeidstaker- og menneskerettigheter i offentlig innkjøp», som er en oppfølger av en tidligere undersøkelse, gjennomført av IEH. Rapporten tar for seg bruken av etiske krav i 255 høyrisikoanskaffelser På frokostseminaret vil du få høre mer om undersøkelsen, hva som er funnene, og hvilket bilde som tegner seg i bruken av etiske krav fra 2009-2016, med særlig vekt på utviklingen fra 2014 til 2016.

Fra ord til handling – ny rapport om forbrukere og etisk handel

Foto: Rawpixel.com/@shutterstock

Initiativ for etisk handel (EH) har sammen med Innsikteriet utarbeidet rapporten «Status Etisk handel – Forbruker 2017»

Viktig rapport

Rapporten kartlegger forbrukernes kunnskap, holdninger og atferd i forhold til etiske og bærekraftige problemstillinger. Den ser også nærmere på hva som kjennetegner de etiske forbrukerne sammenliknet med de mindre engasjerte forbrukerne.

Denne rapporten er viktig. For deg og meg som aktive forbrukere, og ikke minst for alle virksomheter som ønsker å øke verdiskapningen gjennom å ha aktive etiske forbrukere som kunder. og aller viktigst; etisk handel bedrer arbeidernes liv og redder miljøet.

Fokuset på etisk handel er sterkt i en betydelig del av befolkningen, og det vises ved at varer velges aktivt bort fra handlekurven, krav stilles til egen arbeidsgiver og vi stiller krav til offentlige virksomheter.

Vi forbrukere engasjerer oss i etisk handel – og aller mest bryr vi oss om barnearbeid. Hele 40% av oss oppgir at vi minst én gang har unnlatt å kjøpe et produkt fordi vi mistenker at produktet bidrar til barnearbeid.

Ansvaret hos bedriftene

I 2017 legger forbrukerne ansvaret på bedriftene som selger og importerer varene de kjøper når det gjelder å begrense risikoen for brudd på menneske- og arbeidstakerrettigheter, og for å sikre en bærekraftig og etisk produksjon. Norske bedrifter har en moralsk forplitelse, i tillegg til å være bundet av internasjonale konvensjoner, til ikke å fraskrive seg ansvaret for produksjonsforhold i landene det importeres fra. 

 Vi forbrukere ønsker å handle etisk, men ifølge rapporten, uttrykker en stor andel av oss frustrasjon over mangel på informasjon om varene vi kjøper. De aktive etiske forbrukerne forventer åpenhet og lett tilgjengelig informasjon om hvilke etiske valg som ligger bak varene de kjøper.

Mangler informasjon

Kun 19% av befolkningen i undersøkelsen er helt eller delvis enige i at de får tilstrekkelig informasjon om under hvilke forhold varene de kjøper blir produsert. I mangel på informasjon på selve produktet eller i butikkene, er det dermed mediene som i stor grad blir den viktigste kanalen for forbrukerne når det gjelder informasjon om varen og produksjonsforholdene. 66% av forbrukerne er helt eller delvis enige i at de unngår virksomheter som mediene knytter til brudd på menneske- og arbeidstakerrettigheter eller uforsvarlig miljøhåndtering.

Andelen som undersøker selv har steget noe siden forrige undersøkelse «Den etiske forbruker 2013», men det er fortsatt flere som er bekymret enn de som gjør en egeninnsats for å sikre at de handler etisk og bærekraftig. Det er med andre ord fortsatt et stykke vei å gå fra ord til handling.

Trenger hjelp for å ta riktige valg

Mangel på aktiv handling er mulig å endre. For hver forbruker som gjør et aktivt valg, altså de aktive og engasjerte forbrukerne, finnes det også et antall forbrukere som deler mange av de samme oppfatningene om etisk handel. Disse trenger bare litt hjelp til å velge eller velge vekk.

Derfor oppfordrer IEH oppfordrer alle norske virksomheter til å bli bedre kjent med hvilke etiske krav deres egne kunder, medlemmer, forbrukere eller velgere stiller til nettopp deres virksomhet.

IEH hjelper gjerne til!

Bestill rapporten:

Rapporten kan bestilles fra Innsikteriet AS 
E-post: Erik.lindsay.griffin@innsikteriet.no  
eller ved å ringe Erik Griffin på mobil:  +47 920 54 331

Pris:

  • Kr 9500,- (eks. MVA) for IEHs medlemmer
  • Kr 19 000,- (eks MVA)  for ikke-medlemmer