Tema dyrevern- relevant for de fleste bedrifter

Alle norske bedrifter vil finne forbedringspunkter for dyrevern i sin praksis, skriver gjesteskribent og fagleder i IEH-medlem Dyrevernalliansen, Marianne Kulø.
Innkjøp av mat og hygieneprodukter til arbeidsplassen er et typisk eksempel. For bedrifter der bruk av dyr inngår i leverandørkjeder eller egen produksjon, kan dyrevern være et potensielt konkurransefortrinn.

Dyrevern på dagsorden

Vern av dyrs helse og trivsel har lenge vært på dagsorden i landbrukssektoren. Med Stortingsmelding 12 (2002-2003) om dyrehold og dyrevelferd kom politiske føringer for hvordan dyrevelferden skal bedres. Ny dyrevelferdslov innført i 2010 var en oppfølging av dette arbeidet. Loven gjelder for pattedyr, fugler, krypdyr, amfibier, fisk, tifotkreps, blekksprut og honningbier. I dag har alle sentrale politiske partier dyrevern som tema.

I kjølvannet av økende samfunnsengasjement, har enkelte dyrevelferdsproblemer fått mye oppmerksomhet – med påfølgende tiltak i næringslivet. Eksempler er pels, mulesing, buregg og dyretesting. Dyrevern blir også i stadig større grad inkludert som eget tema i bedrifters policyer og strategiplaner for samfunnsansvar. Her i Norge er Orkla og Rema 1000 eksempler på dette. Debatt om dyremishandling i dun- og angoraproduksjon har ført til tiltak hos flere i tekstilbransjen. Internasjonalt gir Business Benchmark Report om Farm Animal Welfare en årlig oversikt over status i matbransjen.

Status for bedriften?

Når norske bedrifter for første gang systematisk vurderer dyrevernrelevans for sin forretningspraksis, er konklusjonen gjerne overraskende. Dyrevernalliansens gjennomgang av IEHs medlemsbedrifter viser relevans for alle bedriftene – hvis arbeidsplassen som helhet inkluderes i kartleggingen.

Det mest opplagte er sikring av leverandørkjeder. Men det er også relevant med innkjøp av mat og utstyr til arbeidsplassen. Dessuten berøres dyreverntematikk i retningslinjer for markedsføring og investeringer. Dyr brukes som råvare, som produksjonsdyr, i dyretesting og som arbeidsdyr. Det kan være verdt å sjekke om ville dyrs habitat påvirkes negativt av produksjonsanlegg. I en slik kartlegging påvises forbedringsbehov men også gjerne tilfeller der bedriften allerede markerer seg positivt.

Inkludert i FNs bærekraftmål

Selv om dyrevelferd ikke er et eget delmål i FNs bærekraftmål, er husdyrhold en viktig del av mål 2 om å «Utrydde sult, oppnå matsikkerhet og bedre ernæring, og fremme bærekraftig landbruk». FN publiserte i 2016 anbefalinger om komponenter som bør inngå i bærekraftig utvikling av husdyrproduksjon, og dyrevelferd er blant komponentene som anbefales: 
Improve animal welfare delivering on the five freedoms and related OIE standards and principles, including through capacity building programs, and supporting voluntary actions in the livestock sector to improve animal welfare.

Det kan oppstå interessekonflikter når mål skal fastsettes. Ved å inkludere dyrevelferd som komponent i bedrifters strategiplan for samfunnsansvar, sikres en mer helhetlig tilnærming til å definere reell bærekraftig utvikling. For eksempel kan det oppstå etiske konflikter mellom miljøvern og dyrevern, hvis intensivt avlede husdyrraser velges av miljøhensyn uten å vurdere konsekvensene dette har for produksjonsdyras behov.

Nortura er blant bedriftene som har inkludert dyrevelferd i sitt strategiarbeid. I bærekraftsmodellen deres er «sosial bærekraft» definert som at matproduksjonen dekker samfunnets behov for sikker og variert matforsyning, dyrevelferd og trygg mat, bosetting og sysselsetting, forvaltning og utvikling av kulturarv og bomiljø.

Et konkurransefortrinn

I Norge er næringslivet fortsatt i startgropa med å integrere dyrevern i sin tilnærming til samfunnsansvar. Dermed er det gode muligheter for å markere seg. Integrering av dyrevernaspekter kan innebære potensial for økt lønnsomhet og konkurranseevne. Hvis det er første gang bedriften ønsker å se nærmere på mulige forbedringer av dyrevelferden, kan det kjennes litt uoverkommelig å skulle prioritere mellom de kartlagte utfordringene. Erfaringsmessig lønner det seg med en strategiplan, hvor visjon for dyrevernarbeidet defineres.

Planen gir oversikt over bedriftens problemområder og forutsetninger. Dermed blir enklere å definere første skritt i arbeidet. Samtidig vil en slik strategiplan i seg selv kunne være et konkurransefortrinn – selv om problemområdene virker store – fordi det reflekterer redelighet og kompetanse. En vedtatt strategi er i seg selv et betydelig første skritt og en mulighet til å skille seg positivt ut. Husk: Små, solide forbedringer av egen forretningspraksis kan ha stor verdi for dyrene!

Stor interesse for svensk IEH

På bildet over ser du noen av pådriverne samlet under Svensk Handels Hålbarhetsseminar nylig: Fra venstre, Kristina Areskog Bjurling. Hållbarhetsansvarig varor, Axfood, Sofie Nordström, Projektledare, QuizRR, Maria Sandow Svensk Handel, Programdirektør Viveka Risberg Axfoundation, Heidi Furustøl daglig leder IEH, Magnus Nikkarinen Svensk Handel

Sammen med Axfoundation og Programdirektør Viveka Risberg samarbeider Initiativ for etisk handel (IEH) om et forprosjekt for å vurdere muligheten for å opprette et svensk IEH.

Forprosjektet er nå i første fase med kartlegging av potensielle medlemmer og prosjektfinansiering. Så langt har både Sida (tilsvarende Norad), Union to Union som er fagbevegelsens organisasjon for å styrke fagbevegelsen internasjonalt, Upphandlingsmyndigheten (tilsvarende Difi) og ulike bedrifter stilt seg positiv.

Mer enn et nettverk

Det som blir trukket frem som unikt og særlig positiv med et svensk IEH er; flerpartsmodellen basert på fagforeninger, arbeidsgiverorganisasjoner, næringsliv, sivilsamfunn og offentlige virksomheter samt den praktiske tilnærmingen med nærhet til egen medlemsrådgiver, verktøy og kurs, deling av god praksis og politisk påvirkning. Et svensk IEH er så mye mer enn bare et nettverk som det finnes mange av i Sverige.

Styrke for IEH

For oss i Norge, vil et svensk IEH styrke vår og våre søsterorganisasjoner i Storbritannia og Danmarks posisjon og vår tilnærming til bærekraftige leverandørkjeder og handel som lønner seg for både mennesker og miljø.

Målet er å presentere det svenske initiativet for svensk handel på vår etisk handelkonferanse – og 20 års jubileum – våren 2020. Forhåpentligvis vil også Finland og Island følge etter slik at vi etterhvert også har et nordisk initiativ.

Norske IEH medlemmer med svenske leverandører og/eller som har relasjoner til potensielle svenske medlemmer, er velkommen til å ta kontakt med daglig leder Heidi Furustøl.

Brudd på migrantarbeideres rettigheter i malaysisk hanskeindustri

IEH har laget en fellesuttalelse til saken i samarbeid med kolleger i International Working Group on Ethical Public Procurement (IWGEPP). Uttalelsen oppfordrer til konstruktiv dialog med Malaysias myndigheter og understreker at boikott er uønsket.

IEH veileder våre medlemmer direkte i denne saken. Vi har også informert den norske ambassaden i Malaysia, Utenriksdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet.

Dette er uttalelsen sendt til malaysiske myndigheter:

Today, on the 18th December 2018, as we celebrate International Migrants Day, members of the International Working Group on Ethical Public Procurement (IWGEPP) makes a statement in regards to allegations on labour rights violations in Malaysia

Since November there have been reports of concerning labour rights violations in the manufacture of healthcare gloves exported to the UK, Sweden, Norway, Germany and the Netherlands. Malaysian gloves manufacturers are allegedly abusing migrant workers by withholding their passports, high recruitment fees, excessive working hours and working consecutive days without any days rest. Due to the seriousness of the allegations and our commitment members of The International Working Groups on Ethical Public Procurement (IWGEPP) are therefore making the following statement:

We welcome discussions with the Malaysian government and other relevant organizations and businesses on how worker rights will be protected in light of continuing concerns in the gloves manufacturing sector. We are hopeful that discussions will lead to real and workable solutions in accordance with agreed international norms on labour rights protection. We would view a boycott on purchasing of gloves made in Malaysia to be an undesirable outcome.

Representatives from The International Working Group on Ethical Public Procurement: Sykehusinnkjøp Norway, Sustainable Public Procurement, a collaboration between the Swedish county councils and regions, Ethical Trading Initiative Norway, British Medical Association, Medical Fair & Ethical Trade Group

The International Working Group on Ethical Public Procurement (IWGEPP) is a collaboration of representatives from public authorities, governmental bodies, multi-stakeholder initiatives and NGOs from several countries. The mission of the IWGEPP is to work towards ethical public procurement becoming a natural and integrated part of public procurement processes in member countries.