Take Action! Det er Verdens miljødag

 

https://www.youtube.com/watch?v=1rkBl2KIKAo

Verdens miljødag er blitt markert hvert år siden 1972 da den ble etablert av FN for å øke bevisstheten rundt miljøspørsmål. Hovedtema for verdens miljødag i 2019 er luftforurensning. 

Take action #BeatAirPollution

Temaet berører alle over hele verden, nå og fremtidige generasjoner. Vi ber deg benytte dagen til å vurdere egen innsats mot luftforurensing både hjemme og i det daglige arbeidet.

  • Hvordan påvirker dine handlinger folk du har rundt deg? 
  • Hva har dine valg å si for den som produserer produktene du bruker i hverdagen, eller varene du kjøper inn på vegne av arbeidsplassen?

Puslete, men også lovende stortingsmelding

Nettavisen Anbud365 har oppfordret medlemmene i sitt kommentatorkorps – deriblant seniorrådgiver Magne Paulsrud fra Etisk handel Norge –  til å kommentere innholdet i stortingsmeldingen om offentlige anskaffelser som nettopp er lagt frem. Her er hans svar på utfordringen:

Onsdag 10. april i år fikk vi se en opplagt og fornøyd statsråd, Torbjørn Røe Isaksen som hadde invitert til «slipp» av hovedtrekkene i den nye stortingsmeldingen om offentlige anskaffelser.

Jeg var spent, for departementet hadde brukt lang tid på meldingen, og i mellomtiden hadde regjeringen fått en rapport på bordet: «Virkninger av samfunnshensyn i offentlige anskaffelser», der Etisk handel Norge var en av flere intervjuede eksperter. Hva ville Røe Isaksen si om menneskerettigheter? I meldingen heter det at regjeringen vil:

  • Bidra til bevisstgjøring om sosialt ansvar i relevante nettverk for innkjøpere
  • Integrere ivaretakelsen av sosialt ansvar i veiledning om anskaffelser hvor det er høy risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter

Sett med våre øyne er dette, for å være ærlig, puslete. Ikke minst fordi ulike regjeringer har snakket om menneskerettigheter og anskaffelser i mer enn 10 år. Eller for å låne ordene til personen som satt ved siden av meg: «Men dette er jo ikke noe nytt. Dere og Difi gjør det og har gjort det i flere år». Så sant som det er sagt. Ikke noe nytt, og altså ganske puslete.

Når det er sagt, statsråden og meldingen bærer bud om mer samarbeid, samordning og koordinering. Det er veldig bra. Og nødvendig. Det vil spare offentlig sektor for store beløp. Jeg snakker ikke om samkjøpsavtaler. Jeg snakker om å dele på jobben i risikoanskaffelser, og hvilke effekter det vil ha i kroner og øre, når det gjelde forenkling, kvalitet og kompetanse, og for arbeidere i leverandørkjeden.

Koordinering har størst effekt

Litt vågal påstand, men vi mener det. Legger vi til grunn at alle offentlige virksomheter skal følge §5 i loven om offentlige anskaffelser – og det må de – vil det kreve mye av den enkelte oppdragsgiver, særlig de små. Men at alle skal gjør mer eller mindre samme jobb virker også merkelig, og vil være en god kandidat til ti på topp-listen i ineffektiv ressursbruk.

I flere år har Etisk handel Norge etterlyst mer samordning og samarbeid mellom virksomheter og på tvers av forvaltningsnivåer når det gjelder menneskerettigheter i offentlige anskaffelser. Lite har skjedd. I fjor tok vi skjeen i egen hånd.

I januar 2018 fant vi frem gamle skisser om samarbeid, fikk på plass en ekspertgruppe og utformet et pilotprosjekt for samordning og koordinering rett og slett fordi vi og flere medlemmer mente – og mener – det er lurt. På alle måter.

Stikkord er effektiv ressursbruk, forenkling, økt kvalitet, kontroll og deling. Pilotprosjektet igangsettes skritt – for – skritt – i disse dager.

Èn effekt av samordning

Jeg vil gjerne vise èn effekt av samordning: La oss anta at det gjøres 350 høyrisiko-rammeavtaler i Norge i løpet av et år. Vi legger videre til grunn at §5 skal forstås som at oppdragsgiver har en plikt til å gjøre risikoanalyser og å følge opp leverdører i kontraktsfasen. Hvor intens oppfølgingen er avhenger av risiko, modenhet i bransjen og andre forhold. Vi antar at 350 anskaffelser i snitt krever til sammen en ukes arbeid (risikoanalyse og systematisk kontraktsoppfølging i årene avtalen gjelder) per risikoanskaffelse. Det utgjør drøye 13.000 arbeidstimer. Se nå for deg at vi har fordelt x-antall risikokategorier på ulike kategoriteam. Ett team på 3 – 4 virksomheter håndterer kategorien mat og drikke på vegne av (litt forenklet) Norge. Den samme gjengen har «ansvaret» for (blant annet) kontraktsoppfølging i sektoren / kategorien. Disse 3-4 har selvsagt ikke kapasitet til å følge opp alle avtaler i landet på mat på drikke, men ved strategiske valg av leverandører vil gjengen ha stor påvirkning. I to år er leverandørene X, Y og Z under lupen og gjenstand for systematisk oppfølging, neste periode kan det være andre leverandører. Parallelt jobber vi med kompetanseheving hos alle leverandører i sektoren. Den oppmerksomme leser har skjønt at besparelsen i antall timer vil være enorm. Og det bare for én risikokategori.

Dette er èn effekt. Jeg kunne listet flere, og like åpenbare gevinster. Og glem ikke hvilken lettelse samordning og samarbeid vil være for alle de mindre innkjøpsenhetene i landet. Vi kan ta det videre og tenke lignende organisering og samordning på flere områder knyttet til samfunnsansvar og bærekraft.

Er det så enkelt? På mange måter, ja!

Strengt tatt – i alle fall sett utenfra – er det ganske utrolig at dette ikke er gjort tidligere. Men kanskje ser vi ikke skogen for bare trær. Det enkleste er ofte det beste, het det i en tidligere REMA-reklame. Det enkle har ligget rett foran oss. Det skal selvsagt ikke underslås at flere forhold må undersøkes nærmere, for eksempel deling av informasjon. Dette og annet er på vår agenda. Det skal heller ikke underslås at det vil ta tid før effekten synes, ikke minst vil det avhenge av oppslutning, og tilførte midler slik at prosjektet kan oppskaleres og – på sikt – være til glede og nytte for alle offentlige oppdragsgivere.

Vi er glade for at pilotprosjektet er omtalt i stortingsmeldingen. Det er en anerkjennelse og viser at regjering ønsker mer av det gode – samordning og samarbeid. Etisk handel Norge og våre medlemmer skal bidra til det, men det hadde vært bedre, og resultater vil komme raskere, hvis regjeringen aktivt støtter spydspissmiljøer, for noen må gå foran.

For å gjenta det vi og mange andre har sagt i mer enn 10 år: Offentlige anskaffelser er en fantastisk sterk driver. Organisert og gjennomført på riktig måte kan anskaffelsesregimet gjøre underverker – i og utenfor Norge – når det gjelder menneskerettigheter. Men politikere og ledere må ville det. De må tørre å ha ambisjoner – og handle – utover egen virksomhet. Jeg kjenner flere personer som har slike ambisjoner, men vi er for få. Kanskje vil mer samarbeid være utløsende, og plutselig er vi der!

Nytt risiko-brief for Myanmar publisert

 

Notatet er utarbeidet av Etisk handel Norge basert på anerkjente kilder, og vil være en nøkkelressurs for medlemmer som kjøper eller vurderer å kjøpe varer fra Myanmar. Risiko-briefet er produsert i samarbeid med våre søsterorganisasjoner ETI i Storbritannia og DIEH i Danmark og er tilgjengelig for medlemmer i de tre landene. Det er det første i en serie landstudier som vil publiseres i løpet av 2019-2020.

Landstudiene fra Etisk handel Norge er en ressurs for medlemmer i det viktige arbeidet med å kartlegge risiko for brudd på menneske-, arbeidsrettigheter og miljøstandarder i leverandørkjeden. Det gir en oversikt over risiko knyttet til hvert av punktene i vår Code of Conduct og er et godt utgangspunkt for videre kartlegging og igangsetting av tiltak der risikoen er høy.

Myanmar var et militærregime frem til 2011, og preges fortsatt av dette. Siden militærregimet falt har landet hatt sterk økonomisk vekst og mange er blitt løftet ut av fattigdom. Likevel har høytstående i militæret fortsatt stor politisk makt og eier eller kontrollerer en rekke private bedrifter.

Tvangsarbeid har vært utbredt under militærregimet og er fortsatt et stort problem, særlig i jordbrukssektoren. Minoriteter i Myanmar er svært sårbare, noe som ble tydelig for omverden i 2017 da Rohingya-befolkningen ble utsatt for systematiske angrep som kulminerte i etnisk rensing. I 2018 uttalte FN at alt samarbeid med militæret er å regne som uakseptabelt på grunn av behandlingen av etniske minoriteter. Barnearbeid er også en stor utfordring; det estimeres at 1 av 10 barn i Myanmar arbeider.

Myanmar regnes som et av verdens mest utsatte land for klimaendringer og ekstremvær. Avskoging er et stort problem og vann- og luftforurensing grunnet industriutslipp har fått særlig oppmerksomhet de siste årene. I hovedstaden Yangon rapporterer myndighetene at kun 10% av fabrikkene har gode systemer for vannrensing.

Les landstudiet for mer informasjon og tips for videre kartlegging av din leverandørkjede. Studiet er tilgjengelig på medlemssidene. Kontakt din medlemsrådgiver dersom du har spørsmål eller om du har behov for innloggingsdetaljer