– Aktsomhet er en forutsetning i handel med Kina.

– I alt arbeid med leverandøroppfølging er det viktig å understreke at det ikke nødvendigvis er noen sammenheng mellom de som blir avdekket i å gjøre feil, og de som er de store synderne, sier Kina-ekspert Henning Kristoffersen.

 

Kina er i søkelyset som aldri før. Svært mange bedrifter, også blant våre medlemmer, handler mye med Kina. Da er det kanskje ikke så rart at Kina topper statistikken over aktsomhetsvurderinger som våre medlemmer foretar seg.

– De som handler mest med Kina har som regel de beste systemene – men følgelig også den største risikoen for at det enkelte ganger kan gå galt, sier Henning Kristoffersen.

Kristoffersen som har sitt daglig virke i The Governance Group, lanserte nylig rapporten Norske og Europeiske interesser i handel med Kina på oppdrag fra NHO. Han mener at å trekke handel ut av Kina, ikke er en god løsning.

– Norske bedrifter bør ikke være redd for å handle med kinesiske selskaper av frykt for at menneskerettighetene brytes. I stedet bør de stille krav om at kineserne overholder arbeiderrettighetene, sier Kristoffersen.

– Norske selskaper må forsikre seg om at de kan stå inne for alle deler av sitt engasjement i Kina, sa Kristoffersen på Kina-webinaret «Production in China during and after Covid-19», som Etisk handel Norge arrangerte tirsdag.

Vanskelig å få oversikt

– Alle bedrifter har et opplagt ansvar for å følge opp miljømessige og sosiale forhold i egen bedrift, og hos leverandører, uansett hvilket land det handles med, sier Kristoffersen. Men med anklager om stadig brudd på menneskerettighetene, som massiv overvåking av det kinesiske folk og behandling av minoritetsgruppen uigurene i Xinjiang-provinsen, kan det være utfordrende å navigere rett i et uoversiktlig landskap.

Det er heist et rødt flagg i forhold til selskaper med koblinger til Xinjiang. Det er ikke det samme som at all næringsvirksomhet i provinsen er uakseptabel, men det betyr at norske selskaper, om de er etablert i Kina eller ikke, må forsikre seg om at de kan stå inne for et eventuelt engasjement i regionen.

Hva bør man gjøre om man er i tvil om varene en kjøper er produsert av uigurer i fangeleir, men ikke kan fremskaffe klare bevis for at det stemmer?

– Det er behov for en tydelig strategi for hvordan sosiale forhold i egen virksomhet, og ikke minst hos leverandører, skal følges opp. Her bør virkemiddelapparatet tilby konkret hjelp til hvordan spesielt små og mellomstore bedrifter kan innfri norske aktsomhetskrav når det gjelder leverandørkjeder og produksjon.

Virkemiddelapparatet består blant annet av Innovasjon Norge og utenriksstasjonene. Stasjonene tilrettelegger for møteplasser mellom næringsliv, myndigheter og investorer i utlandet.

 

Åpenhet om leverandørkjeder

Fra norsk side er det verdt å merke seg Etikkinformasjonsutvalgets innstilling til regjeringen fra november i 2019, sier Kristoffersen.

– Utvalget foreslår en lov om virksomheters åpenhet om leverandørkjeder, som vil innebære kunnskapsplikt om risiko for negative konsekvenser for menneskerettigheter og arbeidsforhold, samt informasjonsplikt der større virksomheter pålegges å offentligjøre aktsomhetsvurderinger, risiko og tiltak med hensyn til blant annet tvangsarbeid og annet slaverilignende arbeid. Dette gjør at norske bedrifter enda tydeligere må kunne dokumentere under hvilke forhold varene er produsert under, sier Kristoffersen.

I tillegg til prosessen om en frihandelsavtale mellom Norge og Kina arbeides det også med en egen avtale på myndighetsnivå om arbeidstakerrettigheter. Dette er et område som kan være vel så krevende å følge opp for norske selskaper som kun importerer fra Kina, som for bedrifter med egen tilstedeværelse i Kina, mener Kristoffersen.

Medlemsbedriftene i Etisk handel Norge handler mye med Kina. Derfor ligger også Kina på topp når det gjelder aktsomhetsvurderingene medlemmene foretar seg. Det understreker at våre medlemmer tar etisk handel på alvor, også i handelen med Kina.

Kina kommer styrket ut av koronakrisen.

Koronakrisen førte til at Kina fikk en nedgang i bruttonasjonalprodukt på 6,8 prosent for årets første tre måneder. Kinesisk økonomi har imidlertid hentet seg inn igjen og det er godt håp om en vekst i BNP på over to prosent for 2020 som helhet. Kinas innhenting står i sterk kontrast til den globale utviklingen der det er ventet en negativ vekst i BNP på mer enn fire prosent.

– Kina klarte å få produksjonen sin opp igjen veldig raskt, tilbake til normalt nivå, og landets andel av global eksport er på sitt høyeste noensinne. Koronakrisen har med tydelighet vist hvor avhengig verden har blitt av import fra Kina. Det finnes knapt samfunnskritiske produkter, slik som medisiner og medisinsk utstyr, som ikke har kinesiske fabrikker som del av verdikjeden.

Kina har reist seg etter corona-krisen og produserer varer til resten av verden, mer enn noen gang.

Kommunistpartiet styrker sin stilling

Henning Kristoffersen advarer mot å bygge et fiendebilde av Kina og kommunistpartiet, på samme måte som USA har gjort.

– Kinesere anerkjenner myndighetenes resolutte håndtering av krisen, en anerkjennelse som forsterkes når utfordringene i andre land observeres – spesielt i USA.

Kinesiske innbyggeres tilfredshet med egne myndigheter har bedret seg på nær sagt alle områder siden 2003, viser årlige undersøkelser.

-Det er åpenbare farer for Norge og norsk næringsliv knyttet til å akseptere fiendebildet av kommunistpartiet og Kina som det onde, og der USA og vesten fremstår som det gode. En slik tolkning bidrar til å styrke nasjonalismen i Kina, med den følge at polariseringen og usikkerheten i verden øker ytterligere.

Kina vil bli mer uavhengig av Vesten

Under koronakrisen har andre land fått eksponert sin avhengighet av kinesiske verdikjeder, samtidig har kinesiske ledere for alvor blitt klar over sin egen avhengighet av resten av verdens kjøpekraft.

– Fra Beijings ståsted blir verdens langvarige nedgang i den økonomiske veksten bildet på en ekstern risikofaktor som må tas ned, sier Kristoffersen.

Målet er derfor å bli mer selvforsynt raskere.

– Beijing mener at Kina er altfor avhengig av resten av verden, ikke minst av teknologi fra USA som de trenger blant annet i sine mobiltelefoner. Derfor satser de nå selv nå på å utvikle ny teknologi gjennom innovasjon, teknologiutvikling og vekst i innenlands etterspørsel.

Norge er mer avhengig av Kina enn Kina er av Norge. Kina er landet medlemmene i Etisk handel Norge handler desidert mest med, utenfor EU. Kartet er hentet fra årsrapporten til Etisk handel Norge, og baserer seg på våre medlemsrapporter.

Mer autoritær og mer innovativ stat

– USAs handelskrig med Kina er på mange måter det beste beviset på at Kina evner å bli en innovativ stormakt – parallelt med at ettpartistaten blir stadig mer autoritær, sier Kristoffersen.

Kopiering av vestlige varer har frem til nå vært et stort problem for firmaer som vil etablere seg i Kina. Den pendelen er i ferd med å snu.

– Et Kina som ikke evner mer enn å kopiere utgjør ikke en alvorlig sikkerhetstrussel for USA, og er heller ingen reell utfordrer til USAs verdenshegemoni. Kinas egne teknologiske fremskritt gjør at kinesisk industri selv trenger beskyttelse mot kopiering og industrispionasje. Det betyr at internasjonale selskaper gradvis opplever bedre beskyttelse i det kinesiske markedet. Eksempelvis har selskaper som Lego og Jaguar vi de siste par årene vunnet frem i det kinesiske rettssystemet i saker mot lokale copycats.

Apple ut av Kina?

Flere selskaper, også norske, vurderer å trekke seg ut av Kina. Blant Etisk handel Norge sine medlemmer er Kina det landet det landet det handles klart mest med, utenfor EU. Men med Kina som verdens fabrikk, er det ikke like enkelt å skaffe seg det en trenger fra andre land.

Dersom for eksempel Apple ble tvunget til å flytte all aktivitet ut av Kina er det ikke gitt at selskapet noensinne ville klart å reise seg igjen. Det henger sammen med at for Apple er Kina ikke bare det største markedet utenfor USA, men det er senter for produksjon til verdensmarkedet. Apple har bygget opp produksjon i Kina siden 2001, og har i dag 90 prosent av sine leverandører i Kina. Erfaringen fra Apples begrensede produksjon i India de siste årene er at India har en lang vei å gå før landets produksjonsevne og kapasitet er i nærheten av Kinas.

– For Apple, og en rekke andre selskaper, har pandemien forsterket arbeidet med å bygge opp produksjon utenfor Kina, og begrense avhengigheten av kinesiske verdikjeder. Samtidig har Kinas evne til rask gjeninnhenting av produksjonskapasiteten tydeliggjort at det også ligger betydelig risiko i å fjerne Kina som senter for produksjon til det globale markedet, forteller Henning Kristoffersen

Europa viktig for Kina

For Beijing øker viktigheten av Europa i takt med det økte konfliktnivået med USA. Der nær sagt alt økonomisk engasjement som kan styrke Kinas fremvekst synes som en trussel i Washington, er situasjonen i EU en annen. Likevel kan det gå heftig for seg når statsledere møtes på Teams eller andre elektroniske plattformer.

Videomøtet mellom president Xi Jinping og Charles Michelle, president i Det europeiske råd, Ursula von der Leyen, president i EU-kommisjonen samt Angela Merkel, Tysklands forbundskansler, bekreftet EUs utfordringer i forholdet til Kina. Under møtet ble Xi Jinping konfrontert med situasjonen for uigurene i Xinjiang. I en etter sigende opphetet ordveksling var den kinesiske presidenten klar på at han ville ha seg frabedt dobbeltmoralisme, og at han på sin side hadde tillit til at Europa var i stand til å håndtere sine egne utfordringer knyttet til antisemittisme og menneskerettigheter

– Som en kommentar til europeiske lands dilemma i forholdet til Kina, har en rapport fra Rhodium Group forsøkt å definere hvilke områder i EU-Kina handelsforholdet som ikke representerer en sikkerhetsrisiko, en såkalt «grønn liste.» Overordnet beskriver rapporten at store deler av handelen mellom EU og Kina kan opprettholdes uten at det må settes inn spesielle tiltak. Ifølge rapporten utgjør 96 prosent av importen til EU fra Kina ingen sikkerhetsrisiko, mens 56 prosent av EUs eksport til Kina er risikofri.

Anbefalinger fra Henning Kristoffersen:

  • Norge trenger en ny Kinastrategi som legger til grunn at vi bør øke samarbeidet med Kina. Ingen av verdens største utfordringer, som klimaendringene, fattigdom og global helse, kan løses uten at Kina er med.
  • Norge må satse på mer eksport til Kina og Asia, ikke minst når det gjelder grønne teknologiske løsninger.
  • Norge bør bygge opp et selvstendig forhold til Kina, og utfordre USAs forhold til Kina.
  • Økt oppmerksomhet på sosiale forhold i Kina. Norske selskaper må kunne stå inne for all aktivitet de er ansvarlig for i Kina.
Henning Kristoffersen er Ph.d-kandidat tilknyttet Universitet i Oslo, hvor han skriver om kinesisk entreprenørskap og er spesialrådgiver for The Governance Group.

Suksesskriteriet for REMA 1000 er å vise ansvar fra jord til bord

Ole Robert Reitan besøker gården som leverer økologiske produkter til Rema-butikker under merkenavnet Kolonihagen. Foto: Siv Dolmen, Aftenposten/NTB.

På en tur til Malaysia for å se på scmapi-oppdrett kjørte Ole Robert Reitan i timevis forbi rasert regnskog som var ødelagt av palmeoljebruk.

Det satte spor i meg og gjorde meg bevisst på at vårt standpunkt kan bety noe – selv om vi er små i den store sammenhengen. Jeg dro hjem med en marsjordre om utfasing av palmeolje i egne matvarer, forteller Reitan.

I 2014 nådde REMA 1000 målet om å ikke selge produkter med palmeolje i. – Jeg er stolt av jobben som ble gjort i organisasjonen, for det var mange som mente det var umulig. Det viste seg at det gikk og det bidro også til at mange av leverandørene fikk fart på seg. Seks år senere vet vi at det går an å lage like gode påskeegg uten palmeolje. Det har Nidar bevist, sier Reitan.

Ansvarlig handel som del av samfunnsansvaret

REMA 1000 har vært medlemmer i Etisk handel Norge siden 2003, og har ansvarlig handel, miljø, helse og arbeidsliv som en viktig del av sitt samfunnsansvar. – Vi har et verdigrunnlag som pålegger oss å ivareta hensynet til blant annet menneske- og arbeidsrettigheter, helse, og miljø. Vår ambisjon om å gjøre mer enn det som forventes av oss. Vi skal kutte våre utslipp og øvrige negativ påvirkning raskere enn vi er pålagt å gjøre, sier Reitan.

– Vårt ansvarsarbeid skal bidra til bærekraftmålene satt av FN. Vi har tro på at vi kan bidra positivt selv om vi er små i den store sammenhengen.

Vår ambisjon om å gjøre mer enn det som forventes av oss. Vi skal kutte våre utslipp og øvrige negativ påvirkning raskere enn vi er pålagt å gjøre.

REMA 1000 – en del av utfordringen, og løsningen

Hvordan jobber REMA 1000 konkret med bærekraft?

– Matproduksjonen står ifølge FN for 30 % av de globale utslippene. Ser man på FNs bærekraftsmål er de aller fleste av disse knyttet til hvordan vi produserer, transportere og konsumere mat. Vi er uten tvil en del av en sektor som er kjernen av i mange av utfordringene verden står utenfor. Det betyr også at vi kan være en del av løsningen. Vårt arbeid med bærekraft – eller ansvar – som vi enkelt og greit kaller det – har dette som utgangspunkt. Det handler om å se seg i speilet, kartlegge utfordringene, sin egen forretningsmodell og hvordan man kan bidra til positiv endring, sier Reitan.

 – Som leder for REMA 1000 i Norge og Danmark har det vært viktig for meg at vi integrere det i vårt daglige arbeid. I Norge har pris, kvalitet og ansvar alle en sentral plass i forretningsideen som vi utarbeidet i 2014. For organisasjonen er dette en ledestjerne som skal sikre at vi både gjør det som er riktig og ikke minst tilpasser oss endringen i kundekrav.

Bærekraft spenner vidt, og de fleste virksomheter må gjøre noen prioriteringer for å lykkes på sine felt. Hva prioriterer dere innen bærekraftfeltet?

– Først og fremst er det helt avgjørende at vi har et verdikjedeperspektiv. Selv om det er REMA 1000 på Majorstua som selger kaffen, er også kaffebonden i Costa Rica en del av vår verdikjede. Det samme er kunden som skal kildesortere kaffeposen etter bruk. Det er den faktiske rekkevidden av ansvaret vi har og som vi jobber systematisk med å forbedre, skritt for skritt. 

Dyrevelferd på tallerken

– Så er det selvfølgelig ulik tilnærming til hvordan vi adresserer utfordringene. Ser vi på varene vi produserer eller sourcer selv er vi i posisjon til å ta på oss ledertrøyen og stille strengere krav enn vi kanskje kan til en merkevareleverandør per i dag. Bytte til en vesentlig bedre kyllingrase i vår industribedrift Norsk Kylling er et godt eksempel på det. Dette er etter min mening et av de største dyrevelferdstiltakene som er gjort i Norge noen gang, og et bevis på at bærekraft både kan romme ansvarlighet og lønnsomhet. 

Reduserte CO-2-utslipp med 60%

REMA 1000 ble rangert på topp i Norden av dagligvareaktører og blant topp tre i Europa i 2018 på klimaledelse. Dere går for å ha en offensiv klimastrategi. Hva gjør dere for å redusere butikk-kjeldens CO-2-utslipp? 

– Vår tilnærming er at vi skal gjøre mer enn det som forventes av oss og vi har siden 2013 redusert våre direkte og indirekte utslipp (scope 1 og 2) med 60%. Det har vi klart å erstatte HFK-gasser med et miljøvennlig alternativ i halvparten av butikkene våre, redusert strømforbruk med bytte til LED-lys, satset på energismarte butikker og flytte det meste av transporten til tog, for å nevne noe. Vi fortsetter arbeidet med stor styrke og inntil vi er klimanøytrale kompenserer vi med kvoter til regnskogbevaring. 

– Også når det gjelder klimautslipp er vi opptatt av å se på hele verdikjeden og vi har en ambisjon om å legge til stadig flere scope 3-kategorier i beregningen våre. Blant annet rapporterer vi på fôr- og vannforbruk i kyllingindustrien og emballasje til egne merkevarer. Dette arbeidet fortsetter til vi har den totale oversikten fra jord til bord.  

Ole Robert Reitan har siden 2001 ledet dagligvarekjeden Rema1000, som består av 11500 ansatte fra 71 ulike nasjoner.  Foto: Rema1000

Kuttet 1500 tonn plast 

Hvordan jobber dere for å redusere plastavfall? 

REMA 1000 har hatt plast og emballasje høyt på vår agenda de siste årene. I 2018 kuttet butikk-kjeden over 1000 tonn plast fra egne merkevarer. I 2020 ytterligere 500 tonn kuttes. 

– Tiltakene har vist seg å spare både plastforbruk og kostnader, blant annet som følge av mer effektiv transport. I en lavpriskjede som baserer seg på volum er det gøy å se at små tiltak – som å redusere plasten på et enkelt produkt – kan spare 12 tonn plast og 500 paller årlig. Et annet eksempel er at vi i fjor faset ut 9 millioner plastsugerør med et alternativ i papp.

Går fra bruk til gjenbruk

– Et annet viktig spor når vi snakker om plast og emballasje er å sørge for at vi går fra bruk og kast til gjenbruk. Noen av det viktigste vi kan gjøre er å sørge for at emballasjen kan materialgjenvinnes og brukes igjen. Det monner når vi kan produsere plastbæreposer med 80 % gjenvunnet plast og spare miljøet for produksjonen av 3000 tonn jomfruelig plast årlig. En overgang fra lineær til sirkulær økonomi vil bli helt avgjørende og på emballasjefronten er vi heldigvis godt i gang. 

500 leverandører i 30 land

I hvilken grad er det mulig å holde oversikt over alle underleverandører og deres leverandørkjeder? 

– Vi handler varer fra 500 leverandører i 30 land, og det er ingen tvil om at det en utfordring å ha den totale oversikten til enhver tid. Igjen tror jeg det handler om å ha verdikjeden som et utgangspunkt når man definerer ansvaret sitt. Det innebærer at vi må stille krav og følge opp alle ledd så godt vi kan. 

– Mange av våre varer produseres i land med høy risiko for korrupsjon, uverdige arbeidsforhold og manglende organisasjonsfrihet. Risikokartlegging, aktsomhetsvurderinger og oppfølging av våre leverandører er derfor et kontinuerlig og viktig arbeid, forteller Reitan.

Jobben med etisk handel blir vi aldri ferdig med.

I 2018 ble samtlige innkjøpsland kartlagt i henhold til risiko for korrupsjon, organisasjonsfrihet, barnearbeid, tvangsarbeid, diskriminering og minimumslønn. 22 ulike produksjonssteder i Norge, Europa og Sør-Amerika ble besøkt, der oppfølging av våre etiske retningslinjer står sentralt. 

– I matindustrien er primærnæringen spesielt utfordrende. Sesongbasert produksjon er vanlig, og kortvarige arbeidskontrakter og uklare arbeidsforhold er derfor gjennomgående utfordringer. De siste årene har vi derfor hatt stort fokus på risikovurderinger. Sammen med bransjenettverket i Etisk handel Norge har vi også gjennomført aktsomhetsvurdering av råvaren cashewnøtter. 

– Våre etiske retningslinjer er utarbeidet rundt prinsippene til Etisk handel Norge, OECDs veileder for ansvarlig næringsliv og en rekke FN-erklæringer, og er gjeldene for alle leverandører, agenter og underleverandører. Videre er aktsomhetsprosesser, revisjoner og god leverandørdialog og oppfølging avgjørende. Denne jobben blir vi aldri ferdig med og vi vil ta større grep her fremover, lover Reitan.

Vil lage butikk av etikk

– Har dere langsiktige- og andre mål dere jobber for å nå når det gjelder etisk handel og bærekraft?

– Når vi fjernet palmeolje i egne matvarer siterte VG en kunde på at det var supert at vi hadde tenkt på det for henne. Dersom alle norske forbrukere kan føle seg sikre på at vi jobber for å forenkle deres hverdag ved å selge varer av høy kvalitet som er ansvarlig produsert og solgt – til en lav pris – mener jeg det er et godt bidrag på veien mot en mer bærekraftig verden. Det er ledestjerne i arbeidet vårt, i tillegg til å gjøre det som er riktig naturligvis. Vi vil lage butikk av etikk, rett og slett.  

Vi vil lage butikk av etikk, rett og slett.

– På hvilken måte hjelper medlemskapet i Etisk handel Norge dere til å nå målene dere setter dere?

– Etisk handel Norge er en viktig samarbeidspartner i arbeidet med å sikre en bærekraftig forretningspraksis. De siste årene har vi tatt tak i en del utfordringer sammen på tvers av bransjen, noe som er effektivt for å få til endringene vi ønsker. Et eksempel er arbeidet med å sikre bedre forhold i tomatindustrien i Italia. 

Hvor ligger deres største utfordringer når det gjelder etisk handel?

Verdikjeden vår er global, kompleks og ikke minst utsatt for klimaendringer. Arbeidet med etiske og ansvarlig har alltid vært viktig, men jeg frykter at vi vil se en betydelig økning i brudd på arbeids- og menneskerettigheter som en konsekvens av klimaendringer og knapphet på råvarer. Det stiller krav til at vi blir mer transparent og jobber godt i egen verdikjede – og krever det samme av leverandørene våre. 

Jeg frykter at vi vil se en betydelig økning i brudd på arbeids- og menneskerettigheter som en konsekvens av klimaendringer og knapphet på råvarer.

Hva er dere mest fornøyd med å ha klart på bærekraftsfeltet / etisk handel?

– I tillegg til tiltak som utfasing av palmeolje, bytte av kyllingrase og den gode utviklingen vi har hatt på klimafeltet er jeg stolt av at vi har integrert ansvar så tydelig i vår forretningside. For oss er ikke ansvarlighet noe vi gjør ved siden av – det må være utgangspunkt for alle beslutninger vi tar.

Dere har lenge vært opptatt av etisk handel og har vært medlemmer i Etisk handel Norge siden 2003. Går verden fremover når det gjelder etisk handel og bærekraft? 

– Jeg opplever at det er to forskjellige verdener. Dels handler det om at vi vet mer og har erkjent omfanget av ansvaret vi har i større grad. Videre handler det om oppmerksomheten dette har fått, spesielt de siste årene. Generasjonen som vokser opp har klima og miljø som fanesak og jeg er overbevist om at det er noe som kommer til å følge dem hele livet. Initiativene fra myndigheten blir stadig fler, og banker verdsetter nå selskaper med utgangspunkt i hvordan man jobber med bærekraft. Selv om mye av det vi vet i dag er ubehagelig og verden på mange måter har gått i feil retning, velger jeg å være optimistisk. Nå vet vi om ikke annet hvilken jobb vi har å gjøre, og da er det bare å komme i gang, avslutter Ole Robert Reitan med. 

Rema 1000:

  • REMA 1000 består av 11500 ansatte fra 71 ulike nasjoner. 
  • Innen 2026 har REMA 1000 en rekke klimamål å jobbe mot, som å produsere hele sortimentet sitt på en bærekraftig måte og å bli klimanøytrale. 
  • Skal redusere matsvinnet i egen virksomhet med 50 prosent innen 2026.
  • Ole Robert Reitan har siden 2001 ledet dagligvarekjeden Rema 1000.


Retten til fri fagorganisering – en nøkkelkomponent

Våre bedriftsmedlemmer har de siste fem årene blitt mye mer opptatt av at arbeiderne i leverandørkjedene skal kunne organisere seg. I 2014 rapporterte 7 % av våre bedriftsmedlemmer at de hadde gjort tiltak knyttet til retten for fri fagorganisering, mens tallet var steget til 26 % i 2019. Hele 40% prioriterer fagforeningsfrihet som mest alvorlig risiko i leverandørkjeden.

Se her for veikart og verktøy for å jobbe med, og implementere fri fagorganisering i virksomheten og i globale leverandørkjeder.

Til tross for stor fremgang i tiltak knyttet til fri fagorganisering, er det andre områder som får mer oppmerksomhet.

– Selv om retten til fri fagorganisering er den retten som er mest utsatt for aktiv motstand, så får det mye mindre oppmerksomhet enn temaer som barnearbeid, diskriminering og tvangsarbeid, sier senior-rådgiver i Etisk handel Norge, Stine Foss.

Fagforeninger bidrar til økt produktivitet.

Når det er sagt, er det selvsagt positivt at så mange flere medlemmer har rettet oppmerksomheten mot fri fagorganisering de siste fem årene.
– Fagforeningsarbeid og kollektive avtaler er viktige nøkkelkomponenter for å kunne bedre arbeidsforhold. Arbeiderne vet selv best hvor skoen trykker og er dermed en viktig kilde til forbedringer. Involvering gir en følelse av eierskap og aner-kjennelse som kan øke motivasjon og tilfredshet på arbeidsplassen. Dette kan igjen bidra til økt produktivitet, sier Foss.

En rekke studier tyder på at dynamikken som følger av organisasjonsfriheten kan sette i gang en “decent work”-syklus som øker produktivitet, inntekter og resultat for alle parter. I mange tilfeller har organisasjoner spilt en betydelig rolle i sine lands demokratiske forvandling, som for eksempel her hjemme i Norge.

Vesentlig risiko i leverandørkjeder

– Bedrifter står overfor mange usikkerheter i et raskt skiftende globalt marked. Etablering av ekte dialog med fritt valgte arbeidstakerrepresentanter kan gjøre at både arbeidstakere og arbeidsgivere forstår hverandres utfordringer bedre og finner måter å løse dem på, forteller Foss.
– Konstruktiv, snarere enn konfronterende dialog, som fokuserer på løsninger, gir fordeler til foretaket, deres interessenter og samfunnet for
øvrig. Løsninger som kommer fram gjennom en slik dialog, er ofte mer fleksibel og effektiv enn statlig regulering.

Hvert år mister flere hundre tusen mennesker jobben i forbindelse med fagforeningsaktiviteter. Arbeidsgivere ansetter ikke, eller sier opp
mennesker med fagforeningstilknytning og
kommer med trusler om oppsigelse og vold.

For viktig til å overse.

Etisk handel Norge har i strategiperioden 2016-2020 hatt som et strategisk mål å fremme arbeidstakerrettigheter gjennom arbeiderrepresentasjon. Retten til fri fagorganise-ring videreføres som et sentralt tema også i denne strategiperioden. Av analysen kan det se ut til at risiko knyttet til retten til fri fagorganisering og viktigheten av arbeid knyttet til dette har blitt vesentlig styrket i strategiperioden.

  • For rapporteringsåret 2014 rapporterte 7 % av bedriftene på tiltak knyttet til retten for fri fagorganisering
  • For rapporteringsåret 2019 rapporterer 26% av bedriftene tiltak knyttet til retten for fri fag-organisering og hele 40% har identifisert fri fagorganisering som en vesentlig risiko knyttet til arbeidet med bærekraftig forretningspraksis i leverandørkjeden.