Gyldendal – første medlem fra forlagsbransjen i Etisk handel Norge

Gyldendal forlag med landets største bokhandlerkjede Ark, blir første forlag som melder seg inn i Etisk handel Norge. Gyldendal har høye ambisjoner på bærekraftsområdet. Men hvorfor melder ett forlag seg inn i Etisk handel Norge?  

– Målet er å bli mer profesjonelle og trygge på at våre leverandørkjeder har god praksis som er i overenstemmelse med våre idealer, våre bærekraftsmål og vårt samfunnsoppdrag, sier Karen Onsager Keiserud, konserndirektør for samfunnskontakt og kommunikasjon.

– Og vi får veldig god hjelp på veien. Vi har avholdt det første møte med vår egen veileder. Som medlem får vi individuell rådgivning og oppfølging, tilgang til kurs, ressurser og verktøy, i tillegg til nasjonale og internasjonale fagmiljøer, sier Karen Onsager Keiserud.

Gyldendal forlag
Karen Onsager Keiserud er konserndirektør for samfunnskontakt og kommunikasjon i Gyldendal forlag. Foto: Yina Chan.

Vil jobbe for ansvarlig og bærekraftig forretningspraksis

Etisk handel Norge bistår sine medlemmer med å kartlegge, forebygge og begrense eventuelle negative konsekvenser av innkjøpspraksis og produksjon av varer gjennom aktsomhetsvurderinger – en internasjonalt anerkjent metode virksomheter bruker til å avdekke hvilken effekt virksomheten har på mennesker, samfunn og miljø.

Og i Gyldendal ligger det nå til rette for kompetanseheving og deling.

– Aktsomhetsmodellen beskriver hvordan virksomheter kan jobbe for mer ansvarlig og bærekraftig forretningspraksis. Det blir en krapp, men nødvendig læringskurve for oss i hvordan vi anskueliggjør risiko, og får enda bedre kontroll på komplekse leverandørkjeder, sier Keiserud.

– Når vi jobber med etisk handel er verdikjeden i bokproduksjon helt sentralt for oss. Våre viktigste produsentland er Baltikum, Slovenia, Bosnia, Polen, Kina, Hong Kong og Norge.

1800 mennesker jobber i Gyldendal-konsernet. Nå skal de bli enda bedre på sitt bærekraftsarbeid. Foto: Gyldendal

Åpenhetsloven 2022

 Allerede 1. juli i år trer åpenhetsloven i kraft. Formålet med loven er at norske selskaper skal få bedre oversikt over risikoen for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i sine leverandørkjeder. Derfor blir også loven kalt for «Menneskerettighetsloven for næringslivet».

– Gyldendal vil selvfølgelig være med å bidra til at Norge kan komme i førersetet internasjonalt som et foregangsland for ansvarlig næringsliv og bærekraftig forretningspraksis, sier Keiserud.

– Foreløpig arbeides det med å få på plass en policy for bærekraftig forretningspraksis samt retningslinjer til konsernets leverandører. Vår veileder, Margrete Eilertsen, understrekker at Etisk handel Norge har en helhetlig tilnærming til bærekraft,. «Før var bedrifter veldig rettet mot miljøaspektet av sin virksomhet, men det sosiale aspektet er vel så viktig – og henger ofte sammen. Det røde i det grønne skiftet må frem.»

Gjennom snart hundre år har Gyldendal hatt en sentral rolle i det norske samfunnet. Gyldendals oppdrag har vært å skape og formidle historier, kunnskap, kulturopplevelser og samfunnsforståelse. Foto: Gyldendal.

Fakta om Gyldendal

Gyldendal ASA er det ledende konsernet i den norske bokbransjen, og har virksomheter i alle ledd i verdikjeden, fra forlag og innholdsproduksjon til distribusjon, handel, markedsplasser og tjenester. Konsernets hovedmål er å skape og formidle verdier innenfor kultur- og kunnskapsfeltet. Gyldendal ASA er notert på Oslo Børs og er morselskap i Gyldendal-konsernet med totalt 8 heleide og deleide virksomheter med over 1800 medarbeidere, og eier blant annet ARK Bokhandel AS.

ARK Bokhandel AS er Norges største bokhandelkjede med over 150 butikker og en av Norges største og raskest voksende netthandel. Hovedkontoret Gyldendalhuset ligger på Sehesteds plass i Oslo sentrum.

 

 

 

 

Hvordan kan en bedrift få oversikt over sin klimarisiko?

For å holde klimarisikoen på lavest mulig nivå er det helt avgjørende at verden klarer 1.5 graders-målet, sier seniorrådgiver i Etisk handel Norge, Silje Eger. Etisk handel Norge skal i år kartlegge våre medlemmers rapportering på klimagassutslipp.  

 

– Det er både forretningsmessig kritisk og helt avgjørende for oss alle at vi er innenfor 1,5 graders målet som Paris-avtalen har satt. Etisk handel Norge vil i denne strategiperioden derfor jobbe med å sette medlemmene i stand til å redusere klimagassutslipp i egne leverandørkjeder. Tema som mer energieffektiv produksjon, kutt i klimagassutslipp knyttet til emballasje og transport, samt utslipp av kjemikalier og vannforvaltning vil være sentrale tema, sier Silje Eger i klimateamet til Etisk handel Norge. 

Utslippene er størst i leverandørkjeden 

Fra i år vil altså Etisk handel Norge kartlegge hvordan medlemmenes rapporterer på klimagassutslipp. Det er ikke så enkelt å ha oversikt over klimagassutslippene nedover i leverandørkjeden. 

– Man kan ofte lese at bedrifter har fokus på egne utslipp, såkalt Scope-1, utslipp. Det er vel og bra, men det er i leverandørkjeden i Scope 2 og Scope 3 de store utslippene befinner seg. Samtidig påvirkes leverandørkjeden allerede av klimaendringene, og gir seg utslag i sviktende råvaretilgang, økte avgifter knyttet til utslipp og mer sårbar natur, sier Silje Eger.  

Hva er Scope 1,2 og 3? 

For å få oversikt over klimautslippene  deles klimagassutslippene inn i Scope 1, 2 og 3. Dette er den internasjonale standarden for inndeling som brukes når klimaregnskap føres.  

  • Scope 1: Direkte utslipp fra en bedrift som avfall, oppvarming, prosessutslipp fra egne fabrikker mm. 
  • Scope 2: Indirekte utslipp fra energiforsyning som strøm og fjernvarme. 
  • Scope 3: Indirekte utslipp knyttet til kjøp av andre varer og tjenester, transport med fly og bil, ansattes reiser til/fra jobb, avfallsbehandling og investeringer, forbruk av ulike råstoff etc

Hva er klimarisiko?

– Klimarisiko er risiko for skader eller økonomiske tap for virksomheten som følge av klimaendringene. Begrepet beskriver usikkerheten som klimaendringene skaper, og hvilken betydning denne usikkerheten kan få for økonomien, sier Silje Eger. 

– Vi står overfor klimarisiko fordi vi ikke fullt ut kjenner de ulike konsekvensene av endringene knyttet til både klimaendringene i seg selv og reguleringene og politikken som er igangsatt og vil igangsettes for å imøtekomme klimaendringene, forklarer Eger. 

Ved økte temperaturer så øker også vannstanden. Bangladesh er et land som er utsatt for både ekstrem varme og oversvømmelser. Samtidig er mange av verdens tekstilfabrikker plassert her. Klimaendringene kan sende millioner ut på flukt i løpet av noen tiår. Fabrikker må muligens flyttes, og en flyktningstrøm som også kan nå Norge, må tas hånd om. I følger IPCC kan verdens samlede BNP blir redusert med opp til 2% i 2050.

Hvordan komme i gang med å kartlegge klimarisiko? 

– Hvordan skal en bedrift komme i gang med kartlegging av sin egen klimarisiko?

Start med en skrivebordsøvelse, sier Silje Eger, og begynn gjerne med disse vesentlige spørsmålene:  

  • Hvordan kan fysiske klimaendringer endre leverandørbildet ditt? 
  • På hvilken måte kan produktene dine bli utkonkurrert? 
  • Vil kreditorer endre lånebetingelsene dine? 
  • Hvordan skal vår virksomhet skape verdier i 2030? og i 2050?  
  • Hvordan skaper vår virksomhet verdier dersom verden klarer 1,5 graders målet?  
  • Hvordan skal vi skape verdier om verden ikke når 1,5 gradersmålet? 

Videre er det lurt å dele inn risikoen på følgende måte:  

  • Fysisk (akutt og kronisk) 
  • Overgang: (kort og lang sikt, konsekvens) 
  • Ansvar: kan dere bli holdt ansvarlig? 
  • Mulighetsrommet! 

 Hvilken innflytelse  kan din virksomhet ha på risikoen- og hvilken potensiell innvirkning på virksomheten kan klimarisikoen ha? 

  • Kan du forhindre skade? 
  • Hva kan du gjøre for å redusere risiko? 
  • Hva er sannsynlighet og konsekvens for den risikoen din virksomhet står overfor? 

 

 Klimarisiko kan deles inn i tre deler:  

 Fysisk risiko: 

  • Temperaturøkning 
  • Ekstremvær 
  • Økte havnivåer 
  • Globale klimaendringer 

 Overgangs-risiko:  

  • Klimapolitikk 
  • Skatt 
  • Avgift 
  • Lovreguleringer (eks sugerør) 
  • Klimarelatert teknologiutvikling 

 Ansvarsrisiko:  

  • Forsikringskostnader etter naturkatastrofer 
  • Ansvar for tap av livsgrunnlag grunnet mangelfull omstilling 
  • Søksmål rettet mot selskap eller stater som har bidratt til klimaskade. 
  • Hvordan kommunisere mål og prioritering? 

 

Oppsummert er anbefalingene fra Etisk handel Norge: 

  • Definer hva klimarisiko er for dere og hvorfor det er viktig for din virksomhet 
  • Integrer klimarisiko i andre risikogjennomganger fremover 
  • Lag en tverrfaglig gruppe på tvers av organisasjonen og sørg for at 1 person har ansvaret 
  • Bruk etablert rammeverk – klimarisiko bør på sikt integreres i etablerte prosesser 

 

Trenger du hjelp til å komme i gang med din virksomhets klimarisiko? 

Ta kontakt med margrete@etiskhandel.no

Les mer om klimarisiko her; 

NOU Klimarisiko og norsk økonomi. 

Hvordan møte klimarisiko? KLP 

Finans Norge: Klimarisikorapportering – En veiledning… 

 

Vil bli bedre på å jobbe med menneskerettigheter i leverandørkjeden

For å nå våre bærekraftsmål, og for å kunne hjelpe våre kunder med å nå sine, må vi se på leverandørkjeden vår. Ved å være tydelige på sosiale og miljømessige krav på innkjøpsstadiet, sørger vi for at bærekraftspørsmål står på dagsordenen helt fra starten av.

Det sier leder for bærekraft og samfunnsansvar Elisa Gasperini i Ahlsell Norge. Det store selskapet er Nordens  ledende distributør innen elektro, verneutstyr, verktøy og VVS  og har 5700 ansatte. Det svensk-eide selskapet har høye ambisjoner på bærekraftsfeltet.

– Hvordan jobber dere for å bli et mer bærekraftig selskap? 

– Bærekraft og samfunnsansvar handler om å gjøre konkrete tiltak som «gjør en forskjell» og som er til det beste for våre kunder og hele samfunnet. Vi jobber ut fra fire fokusområder i bærekraftsarbeidet: redusert miljøpåvirkning, ansvarlig innkjøp, helse, arbeidsmiljø og sikkerhet og innovasjon og samarbeid, sier bærekraftsansvarlig Elisa Gasperini.

– På miljøsiden er det inspirerende å se at Ahlsell Norge har kuttet CO2-utslipp tilknyttet vareleveransene til våre kunder drastisk, med 70%, sammenlignet med 2020 tall, sier Gasperini. I 2021 fikk vi vårt første Ecovadis-gull for arbeidet vårt med miljø, etikk, ansvarlig innkjøp og sosialt ansvar.

Ønsker opplæring og rådgivning fra Etisk handel Norge

– Hvorfor ønsket dere å bli medlem av Etisk handel Norge?

– Ahlsell ønsker å bli enda bedre med å jobbe med menneskerettigheter i leverandørkjeden og være i tråd med åpenhetsloven. I tillegg ønsker vi opplæring og rådgivning fra Etisk handel Norge.

Ahlsell har flere tusen leverandører, men har 250-300 leverandører som de selger mest produkter fra.

– Vi kjøper fra mange leverandører spesielt i Norden, Tyskland, Italia, Øst-Europa og Kina, forteller Gasperini.

Leder for bærekraft og samfunnsansvar i Ahlsell Elisa Gasperini, ser fram til samarbeidet med Etisk Handel Norge.

Foto: Leder for bærekraft og samfunnsansvar i Ahlsell Elisa Gasperini, ser fram til samarbeidet med Etisk Handel Norge.

– Ahlsell er et stort selskap med komplekse leverandørkjeder. Er det vanskelig å få god oversikt over verdikjeden og at handelen foregår i henhold til Ahlsells strenge Code of Conduct?

– Ja, det er ikke lett i praksis. Det handler om ha gode rutiner og prosesser og digitale verktøy internt for å kunne kartlegge dette. Vi jobber mye med digitalisering og øke kompetanse på området.

Konfliktmineraler er et viktig risikoområde

– Dere er en del av «det grønne skiftet» og kjøper blant annet inn mineraler til ny teknologi. Hvordan jobber dere med å ta ned risikoen når dere handler mineraler utvunnet i gruvedrift?

– Konfliktmineraler er et viktig tema og refereres eksplisitt i vår Code of Conduct. Vi rapporter i henhold til Conflict Minerals Reporting Tempate (CMRT) og følger dette tett opp med leverandørene.

– Hva er viktigst når dere jobber med ansvarlig innkjøp?

– Satsingsområdet ansvarlig innkjøp handler først og fremst om å våge å stille krav, og følge dem opp. Dette gjør vi først og fremst gjennom våre etiske retningslinjer Code of Conduct, som er nå en del av alle nye avtaler. Vi kontakter også leverandører som har signert avtaler med oss før The Code var på plass, og presser på for at de også skal registrere seg for å følge opp retningslinjene og reglene.

For øyeblikket dekkes 82% av vår kjøpsverdi av leverandører som har signert våre etiske retningslinjer. Vi jobber også aktivt med oppfølgingsbesøk og revisjon for å sjekke at reglene i Code of Conduct følges. De siste årene har vi jobbet aktivt for å identifisere de leverandørene som ennå ikke har signert vedlegget med Code of Conduct. I 2020 oppnådde vi en samsvarsrate tilsvarende 82 prosent av vår kjøpsverdi.

Fakta om Ahlsell:

  • Ahlsell tilbyr profesjonelle brukere et bredt spekter produkter og tjenester innen VVS, VA, Elektro, Verktøy og Personlig verneutstyr.
  • Ahlsell er Nordens ledende distributør innen sitt virkeområde.
  • I 2020 omsatte konsernet for drøye 33 milliarder kroner (SEK) og hadde omlag 5700 ansatte.