Ansvarlig mineralforvaltning handler om langt mer enn tekniske krav til sporbarhet; det handler om å ivareta grunnleggende menneskerettigheter, bærekraftig utvikling og involvering av de menneskene som i størst grad påvirkes av virksomheten. Forumet forsterket hvor viktig det er å gjøre grundige aktsomhetsvurderinger på mineraler i leverandørkjeden, og statlig tvangsarbeid iblant annet Xinjiang fortsetter og vil trolig komme mer på agendaen med EUs Forced Labour Regulation i 2026. Etisk handel Norge samler nå nye ressurser og rapporter som våre medlemmer kan benytte seg av i arbeidet med ansvarlig mineralforvaltning.
Verdiskaping gjennom ansvarlighet
På forumets «Policymakers’ Day» ble det diskutert hvordan mineralrike utviklingsland kan styrke verdiskapingen fra egne ressurser gjennom rettferdige rammeverk. Korrupsjon, uforutsigbar regulering og sikkerhetsutfordringer ble trukket frem som hindre for utvikling og investeringer. ESG-prinsipper ble også løftet frem som virkemiddel for ansvarlig vekst.
Sporbarhet og transparens
Forumet løftet frem konkrete utfordringer og muligheter knyttet til sporbarhet i globale mineralforsyningskjeder. Råvarehandlere og selskaper opererer ofte med korte kontrakter, ufullstendig informasjon og manglende transparens – noe som gjør aktsomhetsvurderinger krevende i praksis. Det ble fremhevet at eksisterende systemer for informasjonsdeling og sporbarhet ikke er godt nok koordinert, og at behovet for interoperabilitet mellom ulike standarder og systemer er prekært.
Diskusjonene viste hvordan fragmentert dokumentasjon og lav tillit mellom aktører undergraver effekten av aktsomhetsarbeid. Dette understøtter Etisk handel Norges arbeid for å styrke sporbarhet, tillit og systematisk informasjonsinnhenting som en del av helhetlig ansvarlig forretningspraksis.
Forumet belyste også hvordan investorer og finansielle aktører i økende grad krever bærekraftsinformasjon fra gruveselskaper. Private equity-fond viste hvordan de bygger ESG-krav inn i investeringsbeslutninger. Dette åpner muligheter for ansvarlig omstilling, men stiller også høyere krav til rapportering og kapasitet hos leverandører – særlig i utviklingsland. Her blir Etisk handel Norges veiledning og oppfølging viktig for å bygge kapasitet og sikre inkluderende overholdelse for våre medlemmer.

Småskala gruvedrift – utfordringer
Siste dag av forumet hadde særlig fokus på Artisanal and Small-Scale Mining (ASM) – småskala gruvedrift. Det ble løftet frem at ASM er en avgjørende kilde til flere kritiske mineraler, men likevel ofte ekskludert fra internasjonale markeder fordi virksomheten opererer uformelt, uten nødvendige dokumentasjonsrutiner og i enkelte tilfeller ulovlig. Flere kooperativer og sivilsamfunnsaktører delte erfaringer med å etablere og støtte slike virksomheter gjennom formalisering, opplæring og administrative ordninger.
Forumet viste også hvordan offentlige aktører – inkludert sentralbanker – kan spille en viktig rolle i å fremme ansvarlig småskala gruvedrift gjennom målrettede innkjøpsstrategier. Dette speiler Etisk handel Norges prinsipper om regulære ansettelser (prinsipp 9), helse og sikkerhet (prinsipp 6), og tilgang til arbeid uten diskriminering (prinsipp 4). Gjennom vårt arbeid støtter vi opp om modeller som inkluderer småskala produsenter i ansvarlige verdikjeder og fremmer sosial rettferdighet i praksis.
Urfolk og kjønnsperspektiv – fra politikk til praksis
Et gjennomgående tema i flere sesjoner var behovet for bedre inkludering av urfolk og marginaliserte grupper, særlig der utvinning foregår på tradisjonelle landområder. Det ble pekt på hvordan tidlig og reell konsultasjon, samt tilgang til kompensasjon og medbestemmelse, må være en del av ansvarlige forretningsmodeller. Flere innlegg synliggjorde hvordan eksisterende standarder ofte ikke er tilstrekkelige for å sikre at urfolk faktisk blir hørt i prosesser som direkte berører deres livsgrunnlag.
I tillegg ble kjønnsdimensjonen løftet gjennom partnermøter og temasesjoner, med særlig vekt på hvordan kvinner rammes av lav sikkerhet, manglende representasjon og diskriminerende praksiser i leverandørkjeden. Representanter fra sivilsamfunn, næringsliv og myndigheter diskuterte hvordan ansvarlig næringspraksis må ha tydelige mekanismer for kjønnssensitiv aktsomhet – og hvordan reell forbedring krever koordinert innsats og måling av effekt på bakkenivå.
Dette er områder hvor Etisk handel Norge har klare prinsipper – både gjennom krav om ikke-diskriminering (prinsipp 4) og beskyttelse av marginaliserte gruppers rettigheter og ressursgrunnlag (prinsipp 10). Forumet bekreftet hvor viktig det er å koble menneskerettigheter og lokal forankring med krav til ansvarlig forretningsdrift og transparens i hele verdikjeden.
Tvangsarbeid i leverandørkjeden – et økende regulatorisk og etisk press
På forumets siste dag deltok Etisk handel Norge også på et sidearrangement arrangert av Global Rights Compliance, med søkelys på statlig tvangsarbeid i kritiske mineralverdikjeder. Dette var en viktig påminnelse om at visse leverandørledd kan være preget av systematiske brudd på grunnleggende rettigheter – også i tilfeller hvor selskapene selv ikke har direkte kjennskap eller tilknytning.
Panelet, bestående av forskere, politikere og sivilsamfunnsrepresentanter, presenterte konkrete eksempler på hvordan enkelte regimer bruker tvangsarbeid som en del av industriell produksjon, og hvordan dette filtreres inn i globale verdikjeder for eksempelvis kobolt, grafitt og sjeldne jordarter. Det ble pekt på hvordan aktsomhetsvurderinger og risikobasert tilnærming må ha kapasitet til å fange opp disse risikoene – og hvordan ny lovgivning, som EUs tvangsarbeidsforordning, gjør dette til et juridisk ansvar, ikke bare et moralsk.
Dette kobler direkte til Etisk handel Norges prinsipp om å motarbeide alle former for tvangsarbeid og slavearbeid (prinsipp 1), og forsterker vårt budskap om at aktsomhetsarbeid må ha både dybde og bredde – og inkludere risikoer som kan være skjult i politiske og strukturelle forhold.
Daglig leder Heidi Furustøl stilte spørsmål til panelet om hvordan det er mulig å verifisere data om forholdene på bakken i Xinjiang, all den tid kinesiske myndigheter har gjort det nesten umulig å utføre uavhengig interessentdialog. Panelet svarte at forholdene for uighurene og andre minoriteter i tvangsarbeid ikke har blitt bedre, men at kinesiske myndigheter er blitt bedre til å kontrollere informasjonen. Det finnes fortsatt noen få rapporter og data som kan brukes. Med innføringen av EUs Forced Labour Regulation 1. januar 2026 er det ventet at statlig tvangsarbeid, spesielt i Kina, vil komme mer på agendaen: https://www.hrw.org/news/2024/02/29/xinjiang-abuses-show-need-robust-eu-forced-labor-law
Veien videre
Forumet viste tydelig at ansvarlig mineralforvaltning ikke kan reduseres til etterlevelse av tekniske krav. Det handler om å bygge tillit, styrke lokalsamfunn, sikre grunnleggende menneskerettigheter og skape bærekraftig utvikling gjennom hele verdikjeden. For Etisk handel Norge innebærer dette å jobbe videre for at våre medlemmer styrker sin innsats på sporbarhet, inkluderer marginaliserte aktører, og utvikler konkrete tiltak knyttet til menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter og miljø.
Vi tar med oss innsikten fra forumet inn i vårt videre arbeid med medlemmer, og vil bruke erfaringene til å styrke både veiledning, kompetansebygging og vår påvirkning på politikkutvikling for mer rettferdige og inkluderende globale leverandørkjeder.