Implementeringen av EUDR er utsatt med ett år. Som en del av forhandlingene i forkant av utsettelsen skulle EU-kommisjonen etablere et benchmarking-system der ulike land rangeres etter risiko for avskoging til høy, middels og lav risiko. Dette skal fungere som retningslinjer og utgangspunkt for forenklede aktsomhetvurderinger fra områder der risikoen en definert som lav.
Kun risiko forbundet med jordbruksvarer
I etterkant av utsettelsen foreslår EU-kommisjonen nå en ny strategi for systemet der kun land under FN-sanksjoner blir klassifisert som «høyrisiko» for handel med jordbruksvarer. Dette innebærer at andre viktige faktorer – som menneskerettighetsbrudd, ulovlig handel og reell avskoging – ikke blir vurdert. Dette vil ha flere alvorlige konsekvenser:
- Svekket muligheten for effektiv håndheving av EUDR, da myndighetene i EU-landene ikke vil kunne prioritere kontroller riktig.
- Økt risiko for at varer som bidrar til avskoging og menneskerettighetsbrudd fortsatt omsettes på EU-markedet.
- En uthuling av lovens intensjon om å stoppe importert avskoging.
Dette krever organisasjonene:
I brevet ber vi om å:
✅ Ikke bruke FN-sanksjoner som hovedkriterium for å vurdere risiko.
✅ Inkludere vurdering av menneskerettighetsbrudd og ulovligheter fra starten.
✅ Se på skogforringelse i tillegg til avskoging.
✅ Analysere produksjonstrender for alle råvarer under EUDR.
✅ Ikke anta at handelsavtaler automatisk eliminerer risikoen for avskoging og rettighetsbrudd.
Veien videre
For at EUDR skal fungere effektivt, må risiko vurderes basert på kriterier som er i tråd med lovens formål og internasjonale prinispper. Organisasjonene ber EU-kommisjonen ta grep for å sikre at loven ikke svekkes av politiske hensyn. Les brevet i sin helhet her.