– Hvorfor ønsket ATEA å melde seg inn i Etisk handel Norge?
– Vi tror på samarbeid for å skape en endring. IT-bransjen representerer ekstremt komplekse leverandørkjeder og ingen av oss løser de utfordringene vi står ovenfor på egenhånd. Samtidig sitter vi, som Norden og Baltikums største IT-selskap, på mye verdifull innsikt som vi ønsker å både bruke og dele for å skape en positiv endring, sier direktør for bærekraft Nelly Flatland.
– Hva ønsker dere å få ut av medlemskapet?
– Vi vil snu om på skyggesidene i IT-bransjen! Men for å lykkes med det trenger vi å både tilegne oss å dele innsikt i hva utfordringene er, men også hva som er mulige løsninger. Det finnes en haug av verktøy – alt fra regulering, til deling av best practice, til nettverk og listen er jo egentlig endeløs. Felles for dem alle er at de ikke har noen verdi med mindre vi tar dem i bruk. Så hvordan vi gjør det, på en fornuftig måte som skaper effekt, er det vi håper å få ut av medlemskapet.
– Hvorfor synes du det er viktig å jobbe med leverandørkjeden i deres bransje?
– IT-bransjen har sine utfordringer. Nettopp fordi leverandørkjedene er så sammensatte og komplekse, preges også utfordringene av mangel på transparens og sporbarhet. I disse manglene vet vi at vi finner uakseptable forhold – med tanke på hvordan både mennesker og planeten behandles. Vi vet at teknologi kan gjøre fantastiske ting og at vi er nødt til å utnytte teknologien om vi skal lykkes med det grønne skiftet. Men dette kan ikke gå på bekostning av mennesker og planeten og derfor er arbeidet med oppfølging av leverandørkjeder enormt viktig for oss.