Det som er bra for planeten er også bra for business

230525_Siri_Norhagen-36 (002)
Foto: Etisk handel Norge
Silje Marie Rosenlund
Seniorrådgviver
IKEA skal gjøre sitt for å motvirke klimaendringer, overforbruk og ulikhet. I denne saken forteller bærekraftsjef Siri Norhagen hvordan de jobber systematisk for å redusere sin miljøpåvirkning.

IKEA har forpliktet seg til å jobbe i tråd med målene i Parisavtalen. Det vil kreve stor innsats fra alle deler av organisasjonen, og vi mener det er det eneste rette å gjøre. Vi ønsker å gi fremtidige generasjoner gode rammebetingelser, og det arbeidet gjøres i dag, sier bærekraftsjef i IKEA, Siri Norhagen.

Akkurat nå er målene gjennomgått av Science Based Target Initiative, for å sikre en ekstern validering av deres målsetting, som nå er oppjustert til følgende: IKEA skal redusere det absolutte utslippet fra verdikjeden med minst 50% senest i 2030 (målt mot 2016).  De skal også nå netto-null senest i 2050.

Under IKEA-brandet bidrar flere enheter til dette arbeidet. Inter IKEA fokuserer på design, produktutvikling og produksjon av IKEAs sortiment. Her gjøres det mye bra, fra materiallinnovasjon til nyvinninger i produksjonsteknikk, og til mer sirkulær design, med fleksible bruksområder og forbedrede demonteringskvaliteter. INGKA Investments gjør mange fremtidsrettede investeringer innenfor for eksempel fornybar energi og initiativer for å bevare natur.

INGKA gruppen, som er selve forhandlerapparatet, der IKEA Norge inngår, har fokus på hvordan kundene kan leve bærekraftig med produktene gjennom å dele kompetanse, inspirasjon og løsninger for en mer bærekraftig hverdag hjemme. IKEA jobber godt og systematisk for å minimere utslipp fra egne operasjoner. Eksempelvis har de nå utslippsfri hjemtransport i hele Oslo, og er på god vei til å oppnå det samme over resten av landet. Avfall er også et viktig fokusområde, og dypt forankret i arbeidsprosessene i varehuset.

– Jeg er så stolt av medarbeiderne våre og det viktige arbeidet de gjør – vi sorterer ca 95% av alt avfall, det er rett og slett imponerende, sier Norhagen.

De jobber også hver dag for å fremme en mer sirkulær måte å leve med produktene på. IKEA tilbyr gratis reservedeler, kjøper tilbake produktene kundene ikke lenger trenger, og har gjenbruksbutikker på alle varehus, der brukte møbler får en ny sjanse til et nytt liv hos ny eier.

-Vi er en stor aktør med et stort nedslagsfelt, og grunnstenen i alt vi gjør er våre retningslinjer for leverandører og samarbeidspartnere, som hos oss heter IWAY. Denne omfatter blant annet temaer som sikkerhet, arbeidsrettigheter, ansvarlig forretningsdrift, dyrevelferd og miljø, sier Norhagen.

Hvilke utfordringer møter dere i arbeidet?

Det er naturlig å møte utfordringer når man jobber for å forbedre noe. Vi håper at vi også kan være med å trykke på for å finne løsninger på et strukturelt nivå, som vil komme samfunnet til gode. Et eksempel er manglende løsninger for  materialgjenvinning i Norge. Tidligere i år fikk vi på plass en løsning for trevirke, sammen med Norsk Gjenvinning. Nå går trevirket vi kaster går til sponplateproduksjon hos vår fabrikk i Hultsfred i Sverige, der de blir til brukt til PAX garderober, sier Norhagen.

IKEA ser også at samfunnsmessige rammebetingelser kunne vært brukt mer offensivt for å endre forbrukeradferd i en mer bærekraftig retning. Et eksempler er brukthandel, som er vanskelig å få lønnsom fordi den omfatter unike produkter i unik slitasjegrad, og de tradisjonelle stordriftsfordelene i håndtering er ikke tilstede. I tillegg er marginene mindre som følge av lavere utsalgspris. Her ønsker de seg offensive politikere som så på virkemiddelapparatet med nye øyne, for eksempel differensiert mva på nye vs brukte produkter, og ikke minst på reparasjoner.

Hvilke tiltak har vært mest effektive for å se konkrete resultater i arbeidet?

Det aller viktigste mener Norhagen er at man har tydelige og kvantifisert mål, som er forankret helt til topps, og som gis lik vekt som andre mer tradisjonelle styrings-KPIer som for eksempel for de finansielle.

-Det fine med å jobbe med denne agendaen er at det som er bra for planeten som regel også er bra for business, sier hun.

Et godt eksempel er deres nye samarbeid med reMadrass. Fordi de gir kundene 90 dagers åpent kjøp på madrasser, får de et stort antall madrasser i retur, og av hygieniske årsaker kan disse ikke selges videre igjen. I dag går disse dessverre til forbrenning, i mangel av bedre løsninger.

-Når vi nå starter samarbeid med reMadrass kan vi rense og repakke madrassene, med garanti, og selge dem igjen i varehuset. Det sparer oss totalt sett for kostnader, det sparer oss for avfall som skal håndteres, det øker vår resirkuleringsgrad og bidrar til intern stolthet. I tillegg får kunden et kvalitetssikret produkt til en redusert pris, og det vet vi mange setter pris på. Med lavere avfallsmengde får vi også et lavere CO2-avtrykk, og slipper å ta ut nye materialer til å produsere en ny madrass – til glede for kloden. Dette mener jeg er et godt eksempel på trippel bunnlinje i praksis, avslutter hun.

Er du nysgjerrig på koblingen miljø og mennesker og hvordan din virksomhet kan redusere din miljøpåvirkning?
Delta i vårt gratis webinar i morgen tirsdag 27. august kl 1330 – 1430

#Miljø er et av Etisk handel Norges 13 prinsipper for bærekraftig forretningspraksis som er en del av vår Code of Conduct.
Alle våre medlemmer er forpliktet til å jobbe med disse. Les mer her

Likte du innholdet?

Del gjerne posten med andre

Sara Seth Johnsen IMG_0051(1)

Velkommen til vår nye rådgiver Sara Seth Johnsen

Aarsland_Feb21_221

Å lete etter gullet i det som allerede finnes