Kundene skal være trygge på at produktene i Vinmonopolets hyller er fremstilt under gode arbeidsforhold

Kundene skal være trygge på at produktene i Vinmonopolets hyller er fremstilt under gode arbeidsforhold

– Produktets vei fra jord til bord er en lang og ofte innviklet prosess, sier senior bærekraftsrådgiver, Sasha- Monique Elvik i Vinmonopolet. Arbeidet med etisk handel i Vinmonopolet handler om at kundene skal vite at deres produkter er fremstilt under gode arbeidsforhold.

– Vinmonopolet kjøper ingen produkter direkte fra en produsent. Vi foretar innkjøp fra oppunder 500 norske grossister som har flere tusen leverandører og underleverandører over hele verden i sine porteføljer. Vinmonopolet har rundt 30 000 produkter tilgjengelig fra 88 land, forteller Elvik.

Sasha Minique Elvik
Sasha-Monique Elvik er senior-bærekraftsrådgiver i Vinmonopolet

Gleder seg til samarbeidet med Etisk handel Norge

– Hvordan klarer dere å holde oversikt over alle produsentene?

– Med så mange produsenter og underleverandører er det utfordrende å holde oversikt over alle. Derfor må vi stille krav til grossister. Vinmonopolets Code of Conduct er en del av avtalen grossistene inngår med Vinmonopolet for å kunne levere produkter til det norske markedet. I tillegg jobber vi aktivt med oppfølging av produsenter i utvalgte land, basert på vår egen risikoanalyse. Vår målsetning er å bidra til forbedringer, enten ved å løfte enkeltprodusenter opp på et godt nivå eller heve større deler av industrien. Dette være seg innen et geografisk område, som for eksempel i fra Western Cape i Sør-Afrika, eller innen et sentralt tema i vår Code og Conduct – for eksempel å motvirke moderne slaveri, sier Elvik.

– Vi ønsker å være et tvers igjennom bærekraftig selskap der vi kan garantere at alle våre produkter er fremstilt under gode arbeidsforhold, der alle våre produkter er miljøsmarte og der du på ethvert pol kan få gode råd basert på bærekraft, sier Elvik.

– Hvorfor ønsker dere å bli medlem i Etisk handel Norge?

– Vi står sterkere dersom vi er flere som krever forbedringer. Etisk handel Norge kan styrke vårt arbeid. Vi er et alkoholmonopol, men vi har felles utfordringer innenfor jordbrukssektoren, offentlige anskaffelser og emballasje. Vi gleder oss til å ta vårt arbeid videre som medlem i Etisk handel Norge.

Vinmonopolet illustrasjon
Begge illustrasjoner i artikkelen:  Vinmonopolet / Bjørn Brochmann

Skal redusere klimabelastningen med 40 prosent

– Nå er det snart jul og mange ønsker seg tips fra ansatte på Vinmonopolet. Har du en bærekraftig anbefaling?

– Det aller viktigste du som kunde kan gjøre, er å velge et produkt med lettere emballasje. Vi skal redusere vår klimabelastning med 40 prosent innen 2030 og produktemballasje utgjør den største enkeltfaktoren i vårt klimafotavtrykk. Alle produkter med et bærekraftselement er merket i butikk og det er også mulig å filtrere ved søk på vinmonopolet.no. Det skal være enkelt å handle bærekraftig hos oss. Husk også å spørre etter gode alkoholfrie festdrikker. God helse er også bærekraft, sier Elvik.

Velkommen til nye medlemmer

Etisk handel Norge har fått en rekke ny medlemmer den siste tiden.

– Det er gøy å se at så mange nye selskaper tar kontakt med oss fra så mange ulike bransjer, sier daglig leder i Etisk handel Norge, Heidi Furustøl.

– Noen har vi hatt kontakt med over flere år, de har deltatt på kursene våre og har nå bestemt seg for medlemskap. Andre har kommet til den siste tiden. Den nye åpenhetsloven som trer i kraft 1. juli neste år har nok vært en ekstra motivasjon for mange. Loven pålegger selskaper av en viss størrelse og utføre aktsomhetsvurderinger. Dette har vi jobbet med i mange år, og vår pålagte medlemsrapportering oppfyller lovens krav om aktsomhetsvurderinger og langt på vei informasjonsplikten. Våre medlemmer blir derfor godt skodd til å møte den nye loven. Stadig flere ser også fordelen med å stå sammen i ett felleskap med andre medlemmer hvor man kan lære av hverandre rundt felles utfordringer i leverandørkjedene, sier Heidi Furustøl. Vi ønsker alle våre nye medlemmer hjertelig velkommen og ser fram til et godt samarbeid i 2022!

  • Norsk Tipping
  • Vinmonopolet
  • Skogstad Sport
  • Forsvarsbygg
  • Backe AS
  • Gyldendal AS
  • Millba AS

 

Nytt risikokartleggingsverktøy hjelper deg til å få bedre oversikt over leverandørkjeden

Nytt risikokartleggingsverktøy hjelper deg til å få bedre oversikt over leverandørkjeden

Etisk handel Norge har utviklet et nytt risikoværktøy som skal hjelpe våre medlemmer til å kartlegge risiko i sin bedrifts leverandørkjeder slik at det blir enklere å avdekke brudd på menneskerettigheter. Ved å bruke verktøyet blir våre medlemmer også bedre i stand til å identifisere både sitt eget ansvar og den påvirkning man uforvarende kan ha for brudd på menneskerettigheter hos sine leverandører.

Mester Grønn testet verktøyet

– Vi vil blant annet bruke verktøyet til å vurdere risikoen av å kjøpe avskårne blomster fra Kenya og kurvprodukter fra India og Bangladesh i forhold til risikoen for andre produktgrupper. Ved å bruke verktøyet og taste inn ulike indikatorer så får vi ut en skår slik at det blir enklere å prioritere hva man skal vektlegge i arbeidet med å redusere risiko i leverandørkjeden, sier Anne Katrine Gangstad, director of Purchasing i  Mester Grønn. Hun og flere andre medlemmer har vært med på å teste verktøyet og gitt nyttig tilbakemeldinger,

– Det krever litt innsats i starten, blant annet med å søke informasjon i de forskjellige basene, men man kommer raskt inn i det. Vi likte spesielt godt at verktøyet gir en automatisk vurdering av landrisiko, men at det er mulig å overstyre dette hvis man ønsker. Det er også et nyttig verktøy for å få god oversikt og for å gi et grunnlag for diskusjon med ledergruppe, innkjøpere og andre interessegrupper, sier Gangstad.

 Verktøyet inneholder tre steg: 

  • Kartlegging og prioritering: Finn landrisiko for produkter, råvarer og produksjonsprosesser, og gjør en grovprioritering.
  • Analyse- og identifisering av risiko: Analyser produktrisiko og alvorlighetsgrad, og prioriter for videre oppfølging.
  • Adressere de største utfordringene: Beskriv hva utfordringene er, hvordan påvirke leverandører til bedre standarder, kriterier for samarbeid, og tiltak for å adressere brudd på god forretningspraksis.

Verktøyet er for medlemmer i Etisk handel Norge.