Høringsinnspill til forslag om lov om god handelsskikk

I forslag til formålsparagraf står det at loven skal bidra til økt forbrukervelferd ved å fremme forretningsforbindelser mellom næringsdrivende med en høy etisk standard, særlig i form av effektive og forutberegnelige relasjoner.

 

Med forbrukervelferd menes velferd for sluttkunder gjennom lave priser, høy kvalitet, bredt vareutvalg og høy grad av tilgjengelighet. At det bare pekes på lav pris mener vi er uheldig og bør fjernes og heller erstattes med fornuftig pris. Lav pris er ikke et hensiktsmessig formål, da lav pris er en sterk driver for dårlige arbeidsforhold i primærleddet. F

 

Last ned rapporten ↓

Høringsnotat Stml. nr 8 2019-2020 Bærekraftig verdiskapning

Vi takker for muligheten til å komme med innspill til komitebehandlingen av Stml. nr 8 2019-2020 Bærekraftig verdiskapning. Det er gledelig at tittelen på meldingen signaliserer et sterkt bærekraftfokus på statens eierskapsutøvelse, og at det settes krav til selskapene om å gjøre obligatoriske aktsomhetsvurderinger. Det er derimot en for svak kobling mellom statens mål om høyest mulig avkastning og krav om ansvarlig virksomhet og bærekraftig verdiskapning. Staten bør også avkreve konkrete rapporteringsindikatorer på selskapenes håndtering av risiko og faktisk negativ påvirkning på menneske- og arbeidstakerrettighetene, miljø, klima og samfunn i vurdering av selskapenes måloppnåelse.

 

 

Last ned rapporten ↓

Strengthening practices in the Vietnamese cashew nut industry

Dagligvarebransjen importerer cashewnøtter for 120 millioner NOK i året og ca. 60 % av alle cashewnøtter kommer fra Vietnam. Halvparten av nøttene som kommer fra Vietnam høstes i Vietnam og Kambodsja, mens resten kommer fra det afrikanske kontinentet.

 

Prosjektet skal først og fremst forbedre forholdene for arbeidere i Vietnam. Men prosjektet fokuserer også på sentrale afrikanske land (Ghana og Tanzania) som leverer cashewnøtter til Vietnam. Prosjektet dekker dermed en stor andel av leverandørkjeden til cashewnøtter som konsumeres av nordmenn.

 

Les mer her

 

 

Last ned rapporten ↓