Minnet regjeringen på hva som forventes av et ansvarlig næringsliv
Det har vi fortalt finans-, nærings-, utenriks-, og familie- og kulturkomiteen under høringsrundene som har pågått de siste ukene i forbindelse med budsjettforhandlingene for 2026. Vi minnet komiteene om at regjeringen i de ulike departementenes statsbudsjettforslag forventer «at norske selskaper også kjenner til og etterlever UNGP og OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv om å gjøre aktsomhetsvurderinger for å unngå skader på mennesker, samfunn og miljø».
Behov for økte ressurser og veiledning
For å få mer ansvarlig næringsliv må det settes av mer midler til Brønnøyregisteret, veiledning, ressurser og prosjekter som fremmer ansvarlig handel. Dette fant gjenklang hos flere komitemedlemmer, men våre beskjedne krav får neppe gjennomslag i denne runden. Derfor må vi fortsette å overbevise politikerne om hvorfor det er så viktig at både stat og næringsliv tar ansvar for sin negative påvirkning slik at handel lønner seg for både mennesker, samfunn og miljø. Et stort lysglimt i budsjettmørke er at vårt medlem Fairtrade Norge har fått støtte på familiekomiteens budsjett. Gratulerer!
Ulike standarder for stat og næringsliv
Men hva så med regjeringens egne innkjøp? Her er det ulike standarder for stat og næringsliv. Der næringslivet er lovpålagt å gjøre aktsomhetsvurderinger på menneskerettigheter og kan få bøter av Forbrukertilsynet, så får det ingen konsekvenser om offentlige oppdragsgivere ikke har rutiner for ivaretakelse av menneskerettigheter i høyrisikoanskaffelser. Så mange som 58% av offentlige oppdragsgivere (DFØs modenhetsundersøkelse 2024) mangler rutiner og bryter dermed loven, men ingen blir sanksjonert.
Krav om aktsomhetsvurderinger i offentlig sektor
På høringen om forslag om revidert Lov om offentlige anskaffelser (LOA) krevde vi og andre organisasjoner at offentlige oppdragsgivere, ikke bare næringslivet, må gjøre aktsomhetsvurderinger, slik offentlige medlemmer i Etisk handel Norge allerede gjør idag. Det må også på plass en tilsynsmyndighet for LOA.

Våre høringsinnspill oppsummert:
Familie-og kulturkomiteen
- Verne åpenhetsloven! Barne-og familie departementets evaluering viser at det er stor oppslutning og at lovens plikter ikke er spesielt byrdefullt
- Stort behov for veiledning! Finansiering av Forbrukertilsynet og ny støtte til Fairtrade Norge – vårt medlem – må opprettholdes
- Støtte non-for-profit fagekspert-organisasjoner slik som Etisk handel Norge til veiledning av virksomheter, forbrukere, private og offentlige innkjøpere slik at de i enda større grad kan ta velinformerte og bærekraftige valg ved kjøp av produkter og tjenester
- Øke midler til forskning! Det er ingen forskning på ansvarlig næringsliv, slik det er hos våre søsterorganisasjoner i Storbritannia og Bangladesh. Det må settes av midler til forskning på ansvarlig næringsliv og effekten av tiltak i leverandørkjeden
Finanskomiteen:
- Styrk ressurs og kompetansen i Oljefondet (NBIM) på ansvarlig næringsliv istedenfor hos Etikkrådet, som bør avvikles og heller ha en tilsynsfunksjon
- Øk kompetansen og ressurser hos Finansdepartementet på ansvarlig næringsliv
- Brønnøysundregisteret må få midler til Åpenhetslov-register
- Styrk tolletatens kompetanse og ressurser innen ansvarlig næringsliv, spesielt innen EUDR (EUs avskogingsforordning) og FLR (EUs tvangsarbeidsforordning)
- Styrk DFØs kapasitet på oppfølging av menneskerettigheter i offentlige anskaffelser
- Fjern merverdiavgiften på salg av gjenbruk og reparasjonstjenester som er et av de viktigste virkemidlene for å fremme sirkulær økonomi i Norge.
- Fjerne tollfritaket på TEMU, som truer både norske forbrukeres helse, miljø og sikkerhet og seriøse bedrifters bærekraftsarbeid
- Registeret for reelle rettighetsinnhavere må åpnes opp for alle interesserte, i tråd med Åpenhetsloven hvor enhver kan rette en skriftlig henvendelse til virksomhetene.
Næringskomiteen (både statsbudsjettet og lovhøring)
- SKAL-krav: Formuleringen i §5 om Menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold endres til: Ved anskaffelser hvor det er risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, skal oppdragsgiver stille krav eller kriterier for å motvirke at slike brudd oppstår.
- Tydeliggjøre terskelen for hvor menneskerettigheter og arbeidstakers rettigheter er relevant for offentlige oppdragsgivere.
- Aktsomhetsvurderinger skal følges i rutine for ivaretakelse av menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
- Styrk håndhevingssystemet og DFØs veiledning
- Styrke ressurser og kompetansen i NFD og bruk fageksperter som Etisk handel Norge på ansvarlig næringsliv i arbeidet med åpenhetsloven og EUs bærekraftsreguleringer
- Innføre krav til etisk handel i tillegg til 30% vekting av miljøkriterier i offentlige anskaffelser
Utenrikskomiteen:
- Styrke EU og EØS kompetansen innen ansvarlig næringsliv og bærekraftsreguleringer både i UD, Norad og på utenriksstasjonene,
- Øke bevilgningen til Norges kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv samt sette av midler til andre ekspertorganisasjoner slik som Etisk handel Norge
- Opprettholde og helst øke tilskudd til FNs høykommissær for menneskerettigheter (OHCHR)
- Etablere støtteordninger som prioriterer de eksisterende globale leverandørkjedene og ansvarlig næringsliv, gjerne med inspirasjon til danske utenriksdepartement sin handlingsplan for et aktivt og effektivt økonomisk diplomati.