Holzweiler vil bruke det digitale produktpasset (DPP) for å få innsikt i produktets livssyklus etter kjøp, noe som støtter deres mål om å gjøre moteindustri mer bærekraftig.
Med DPP kan Holzweiler involvere kundene i sin bærekraftsreise ved å dele informasjon om leverandørkjeden og tilby tjenester for å forlenge produktenes levetid. Hvert produkt får en unik ID og en digital kopi i skyen som lagrer informasjon om produktets opprinnelse og hele livsløpet, fra videresalg og reparasjon til resirkulering.
– Vi har en ambisjon om å levere på åpenhet, sporbarhet og sirkularitet, forteller Line Staxrud Eriksen, prosjektleder i Holzweiler.
Holzweilers digitale produktpass (DPP) skal ikke bare møte fremtidige reguleringer, men også sikre at kjøperne får en garanti for at produktet er et ekte Holzweiler-produkt, noe som kan være spesielt verdifullt ved videresalg.
Reparasjon og videresalg direkte i produktpasset
Holzweiler har testet digitalt produktpass for videresalg og reparasjon, men kun med enkle lenker til samarbeidspartnere. Nå jobber de videre med en integrasjon som vil gjøre det mulig å bestille reparasjoner direkte via en QR-kode i produktpasset.
– Vi vil også ha en videresalgsløsning hvor kunden kan hente produktdata og bevise produktets autentisitet», sier Eriksen.
Innovasjon Norge støtter dette arbeidet gjennom programmet «Kreativ Teknologi ut i verden».– Innen juni 2025 vil vi ha en reparasjonsløsning i DPP som muliggjør at kunden kan bestille reparasjon hos våre partnere direkte via QR koden, og at data på reparasjonene kommer tilbake til oss. Vi skal også ha en integrert videresalgsløsning hvor kunden via DPP enkelt får tilgang til produktdata, hvilket år og måned produktet ble solgt første gang og til hvilken pris, som de kan dele i annonsen sin. Dette vil også bevise at det er et autentisk Holzweiler produkt.
Redusert svinn og smartere produksjon
Eriksen forklarer at data fra det digitale produktpasset kan bidra til å treffe bedre med produksjonsvolumet. Dette prosjektet er allerede i gang i Holzweilers egne butikker. – Det å registrere det første salget i butikk eller online for å starte produktets livsløp er et prosjekt vi er i gang med. Dette vil gi verdifull informasjon om hvilke produkter som beveger seg raskt og hvilke som ikke gjør det. Dette vil som en start bli satt i gang i egne butikker, men den største verdien kommer når alle produkter registreres som solgt. Først da kan vi se nøyaktig hvor mye som er igjen etter våre produksjoner, før det eventuelt selges rabattert, understreker hun.
Minske overproduksjon
– Hva gjør dere for å forhindre at det produseres mer klær enn dere selger?
– Dette er komplisert i vår bransje. Fashion-kalenderen, som setter føring for når produktene skal selges inn og når de skal leveres, er ikke tilpasset tiden man trenger for å produsere og sende produktene innen leveringsfristen. Vi har tatt noen produkter, blant annet dunjakkene våre, over i en ny kalender, som gjør at butikkene våre og eksterne butikker må bestille på ett tidligere tidspunkt enn de er vant med. Dette har fungert veldig bra på denne kategorien, men ville ikke fungert på alt annet, forteller hun.
De bruker også tidligere erfaringer og kundebehov som utgangspunkt for bestillinger, og blir stadig mer treffsikre. Basics-programmet «Holzweiler Items» har en egen syklus, der varer ikke rabatteres før de har vært i butikk i minst to år.
Hva skjer med usolgte klær?
– Hvordan jobber dere med klær som blir kassert? Finnes det et digitalt produktpass per i dag som gjør at dere kan ha kontroll på hele verdikjede, også etter bruk?
– I dag kan vi ikke klare til å bruke DPP til dette formålet, men jeg tenker det skal bli mulig i fremtiden. Noe tekstilavfall brukes til nye produkter, butikkinnredning eller gis til designstudenter, forklarer Eriksen.
Usalgbare varer med potensial blir solgt gjennom Tise Second Chance eller donert til Fretex. Selv om de ennå ikke har full kontroll på verdikjeden gjennom DPP, håper Eriksen at dette vil bli mulig i fremtiden.
EUs krav til produsentansvar og fremtidige planer
Holzweiler ligger i forkant med EUs utvidede produsentansvar og jobber aktivt med å innføre øko-designprosesser.
– Vi ser på reguleringen med utvidet produsentansvar som et positivt skritt mot en mer sirkulær industri. Ordningen vil forhåpentligvis også bidra til at flere gjør gode valg i design-prosessen, sier Eriksen. Selskapet har begynt å evaluere sine dunjakker for muligheter til reparasjon og planlegger ytterligere tiltak for å fremme sirkularitet i fremtiden.
Holzweilers arbeid med det digitale produktpasset og deres ambisjon om å redusere miljøpåvirkningen gjennom bedre kontroll på hele livssyklusen viser at de tar ansvar i en utfordrende bransje.
– Vår visjon er å bidra til en åpen og bærekraftig fremtid, avslutter Eriksen.
Om Holzweiler og digitalt produktpass
Holzweiler er kjent for sin fremtidsrettede tilnærming til mote og sitt sterke engasjement for bærekraft. Merkevaren har som visjon å kombinere tidløs design med ansvarlig produksjon og miljøvennlig praksis.
I samarbeid med teknologiselskapene Trimco Group og Kezzler har Holzweiler nylig lansert en digital produktpassløsning (Digital Product Passport) som øker gjennomsiktigheten i forsyningskjeden. Denne løsningen lar kundene spore hvert produkt gjennom hele produksjonsprosessen, noe som gjenspeiler Holzweilers verdier og langsiktige mål om en mer sirkulær moteindustri.
Holzweiler har vært medlem i Etisk handel Norge siden 2017.