Åpent for alle
Pris
Etisk handel Norge forsterker innsatsen knyttet til hvordan virksomheter skal håndtere faktisk skade i egen virksomhet og leverandørkjede. Kurset gir en introduksjon til Etisk handel Norges nye rutine for gjenoppretting, og presenterer konkrete eksempler og praktiske verktøy for gjennomføring i tråd med OECDs aktsomhetsmetodikk. Eksempler på god praksis på gjenoppretting fra medlemmer vil også deles.
Vi får også besøk av Åse Sand fra sekretariatet til Norges kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv, som vil presentere kontaktpunktets klagemekanisme – et unikt system som gir organisasjoner og enkeltpersoner mulighet til å melde saker der de mener selskaper har handlet i strid med OECDs retningslinjer. I tillegg vil det bli presentert eksempler på gjenopprettingssaker behandlet av kontaktpunktene.
Ved identifisering av faktisk skade på mennesker, samfunn eller miljø knyttet til egen virksomhet, leverandørkjeder eller forretningsforbindelser, oppstår det et ansvar for å iverksette gjenopprettende tiltak. Dette kurset gir en innføring i hva dette innebærer samt hvordan virksomheter kan operasjonalisere gjenoppretting som en del av sitt arbeid med aktsomhetsvurderinger.
Etisk handel Norge vil også presentere en nyutviklet mal for rutine på gjenoppretting, utviklet for å nettopp styrke medlemmenes evne til å håndtere faktiske negative konsekvenser i tråd med OECDs retningslinjer. Kurset tar for seg sentrale prinsipper for effektiv gjenoppretting, herunder:
Deltakerne vil også få innsikt i eksempler fra medlemsvirksomheter, som vil dele erfaringer med tiltak gjennomført ved konkrete hendelser.
Kurset er basert på Etisk handel Norges metodiske rammeverk, og støtter opp om virksomheters arbeid med å etterleve kravene i Åpenhetsloven og OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper.
Målgruppe
Virksomheter i privat og offentlig sektor. Kurset er særlig relevant for ansatte med ansvar for aktsomhetsvurderinger, innkjøp, leverandøroppfølging og/eller rapportering etter Åpenhetsloven.
Læringsmål
Etter kurset skal deltakerne kunne:
Det anbefales at deltakende virksomheter har satt seg inn i grunnprinsippene for aktsomhetsvurderinger, slik de er beskrevet i OECDs retningslinjer og Åpenhetsloven.
Virksomheter oppfordres til å reflektere over hvordan ansvar for gjenoppretting er forankret i egne styringssystemer og om eksisterende rutiner er tilstrekkelige dersom faktisk skade skulle oppstå
Gratis for medlemmer av Etisk handel Norge
Ikke-medlemmer betaler kr. 1650.