Offentlig sektor

Aktsomhetsvurderinger i offentlige anskaffelser

På dette kurset vil deltakerne få en overordnet innføring i OECDs aktsomhetsvurderingsmodell.  

Offentlig sektor

Om 2 uker
6. november
09:00
- 10:00

Hvor

På Teams

Språk

Norsk

Pris

Gratis for medlemmer
1500

Bidragsytere

Monica Dalberg 8785
Monica Dahlberg
Seniorrådgiver
Jonas Ådnøy Holmqvist_8943
Jonas Holmqvist
Seniorrådgiver

 

På kurset vil vi gå igjennom trinnene i OECDs aktsomhetsvurderingsmodell: 

  1. Forankre ansvarlighet i virksomhetens retningslinjer
  2. Kartlegge og vurdere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som virksomheten enten har forårsaket eller bidratt til, eller som er direkte knyttet til virksomhetens forretningsvirksomhet, produkter eller tjenester gjennom leverandørkjeder eller forretningspartnere
  3. Iverksette egnede tiltak for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser basert på virksomhetens prioriteringer og vurderinger  
  4. Følge med på gjennomføring og resultater av tiltak  
  5. Kommunisere med berørte interessenter og rettighetshavere om hvordan negative konsekvenser er håndtert  
  6. Sørge for eller samarbeide om gjenoppretting og erstatning der dette er påkrevd. 

Trinnene vil bli knyttet opp mot fasene i anskaffelsesprosessen. 

 Målgruppe 

Offentlig sektor. Kurset er rettet mot de som har ansvar for å utføre eller redegjøre for aktsomhetsvurderinger, og/eller har ansvar for å følge opp leverandører. Kurset er en innføring. 

Kursavgift og vilkår for påmelding 

Gratis for medlemmer. Kursavgift 1500,- for ikke-medlemmer. 

Etisk handel Norge tar forbehold om at kurset kan bli avlyst hvis det er få påmeldte. Påmeldingen er bindende. Ved avmelding 5 virkedager eller senere før kursdagen, eller ved no-show, må hele kursavgiften betales. 

Merk: Dette kurset er kun for virksomheter innenfor offentlig sektor. 

Merk: Dette kurset er ikke for konsulentselskaper og konkurrerende virksomheter til Etisk handel Norge e.l.