Empty office open space with concrete floor

Lansering av ny guide etter unik studie på innkjøpspraksis

Daniel Vaughan-Whitehead fra fra International Labour Organization (ILO)  er i Norge og på Litteraturhuset i forbindelse med lansering av den største globale undersøkelsen på innkjøpspraksis noensinne. Studien er gjennomført av Initiativ for etisk handel (IEH) og Labour Organization (ILO), samt våre søsterorganisasjoner i England og Danmark.

–  Vi er spesielt stolte av omfanget av studien, sa Vaughan – Whitehead på lanseringen.

Kartleggingen gikk ut til 41.000 leverandører, og så mange som 1454 leverandører har svart på undersøkelsen. 87 land er representert.

Undersøkelsen har sett på hvordan kontrakter utformes og brukes, hvordan tekniske spesifikasjoner på produktene utarbeides og hvordan ordre plasseres – og den har sett på ledetider, markedsmakt og pris.

– Det interessante er hvordan den skjeve fordelingen av makt mellom leverandør og kunde påvirker disse faktorene. Leverandører tar mye av belastningen når kontrakten eller de tekniske spesifikasjonene er uklare, når plasseringen av ordre ikke tar hensyn til leverandørenes produksjonssykluser eller når priser presses, sier Vaughan-Whitehead.

Han viser til at leverandørene rapporterer at:  

  • 39% av dem har måttet akseptere priser under produksjonskostnadene.
  • Kun 25% av kundene er villige til å ta inn minimumlønn i prisene de betaler for varene.
  • 93 % av kundene ber leverandørene følge en CoC, men langt færre hjelper leverandøren å følge denne.

 – Husk at dette er et delt ansvar mellom leverandør og kunde, vi håper guiden kan være til nytte for å synliggjøre dette, avslutter Vaughan-Whitehead.

Cathrine Halsaa fra OECDs kontaktpunkt i Norge fulgte opp med å understreke hvor viktig innkjøpspraksis er for å etterleve forventninger til næringslivet, og viste til at innkjøpspraksis er innbakt i OECDs retningslinjer.

Lanseringen ble avrundet av Katrine Karlsen fra IEH, som har jobbet med bedrifters innkjøpspraksis i flere år, og som har vært sentral i å få på plass denne guiden.

–  Et mål har vært å holde guiden kort og praktisk nyttig, sa Karlsen. Vårt mål er at den faktisk blir lest og brukt. Se på guiden som en kokebok og et oppslagsverk. Derfor inneholder blant annet guiden en utbrettbar «path to bying responsibly», sa Karlsen, før hun avsluttet:  

 –  Og husk at guiden er like relevant for offentlig som for privat sektor.

Medlemskap

Medlemmer i Etisk handel Norge får tilgang til rådgivning, verktøy og ressurser som hjelper deg med utfordringer knyttet til etisk handel