Dyrevernalliansen har undersøkt grønnvasking av dyrevelferd i matbutikken. I deres nye rapport, «Grønnvasking eller god dyrevelferd?» viser de gjennom konkrete eksempler hvordan det ofte er lite sammenheng mellom bilder på pakninger og historiene som brukes, og virkeligheten. «Glade høner i sola på eggekartongen, griser som løper ute i gresset. Det gir kanskje mer lyst til å kjøpe produktet – men er glansbildene sanne?» spør vårt medlem Dyrevernalliansen. Og de svarer selv:
«Noen bruker store ord og glansbilder, til tross for at de kun følger lovpålagte minstekrav. Andre har gjennomført små endringer, men skryter disse opp i skyene. Når en merkevares fremstilles som om å utmerke seg på dyrevelferd, uten at dette er sant, kalles det grønnvasking.
Grønnvasking skjuler dyrenes faktiske levekår, fratar forbrukeren makt til å gjøre informerte valg og gjør det vanskelig for bøndene som faktisk satser på bedre dyrevelferd å skille seg ut i mengden.», skriver de på sine nettsider.