cta1

Funker bærekraftige sertifiseringsordninger?

Fra 2010 har antall sertifiserte produkter økt flere hundre prosent, men fortsatt omfatter de merkede produktene lite av total produksjon. Kaffe har for eksempel høyest sertifiseringsgrad på 25%, etterfulgt av kakao med 16% og bomull med bare noen få prosent dekningsgrad. Men om det er for få sertifiserte produkter, så er effekten for arbeiderne merkbar; de unslipper grov utnyttelse og fattigdom ved at lønn, arbeidstakerrettigheter og miljøet blir bedre.

På IEHs dagligvareforum var det gode diskusjoner om de ulike ordningene og deres svakheter og styrker. De fikk vite at MSC som er en internajsonal non-profit sjømatsertifisering og velkjent i Sverige, nå vil lansere kampanje for å  bli bedre kjent blant norske produsenter og forbrukere. Mange kjenner derimot til UTZ og Rainforest Alliance som nå slår seg sammen for å løfte enda flere jordbrukere ut av fattigdommen. Fairtrade Norge satser på mer tilstedeværelse lokalt og på kunnskapsbygging internt med hovedfokus på kvinners rettigheter i Afrika, barnearbeid i Aisa og miljøforbedrene arbeid i Latin-Amerika.

Bærekraftige merkeordninger er et viktig verktøy for å sikre sporbarhet og forbedre arbeids-og miljøforhold i produksjonen. Dagens deltakere var enige om at sertifiseringene reduserer risikoen men at de ikke kan gi 100% garanti. Det er også vanskelig å få oversikt over hva som finnes av standarder og det beste tipset er å bruke International Trade Center (ITC) sin ressurs: sustainabilitymap.org/standards som gir oversikt over 220 standarder i 80 sektorer i 180 land.

På bildet:

Fra MSC, Leah Bukley, Supply Chain Standards Manager og Mari Nordstrøm, Marketing and Communications Manager. Fra UTZ/Rainforest Alliance, Sven Drillenburg; Market Development Manager

Fra Fair Trade Norge, guro Glavin, Seniro Advisor og Line Wesley-Holand, Senior Advisor. Fra IEH Heidi Furustøl og Ole Henning Sommerfelt. Fra Orkla, Sophie Arildsson, Oslo Kommune; Katja Khardikova og Tale Rønne. Fra Unil, Maria Hammer Hadie

Medlemskap

Medlemmer i Etisk handel Norge får tilgang til rådgivning, verktøy og ressurser som hjelper deg med utfordringer knyttet til etisk handel