Kundene skal være trygge på at produktene i Vinmonopolets hyller er fremstilt under gode arbeidsforhold

– Produktets vei fra jord til bord er en lang og ofte innviklet prosess, sier senior bærekraftsrådgiver, Sasha- Monique Elvik i Vinmonopolet. Arbeidet med etisk handel i Vinmonopolet handler om at kundene skal vite at deres produkter er fremstilt under gode arbeidsforhold.

– Vinmonopolet kjøper ingen produkter direkte fra en produsent. Vi foretar innkjøp fra oppunder 500 norske grossister som har flere tusen leverandører og underleverandører over hele verden i sine porteføljer. Vinmonopolet har rundt 30 000 produkter tilgjengelig fra 88 land, forteller Elvik.

Sasha Minique Elvik

Sasha-Monique Elvik er senior-bærekraftsrådgiver i Vinmonopolet

Gleder seg til samarbeidet med Etisk handel Norge

– Hvordan klarer dere å holde oversikt over alle produsentene?

– Med så mange produsenter og underleverandører er det utfordrende å holde oversikt over alle. Derfor må vi stille krav til grossister. Vinmonopolets Code of Conduct er en del av avtalen grossistene inngår med Vinmonopolet for å kunne levere produkter til det norske markedet. I tillegg jobber vi aktivt med oppfølging av produsenter i utvalgte land, basert på vår egen risikoanalyse. Vår målsetning er å bidra til forbedringer, enten ved å løfte enkeltprodusenter opp på et godt nivå eller heve større deler av industrien. Dette være seg innen et geografisk område, som for eksempel i fra Western Cape i Sør-Afrika, eller innen et sentralt tema i vår Code og Conduct – for eksempel å motvirke moderne slaveri, sier Elvik.

– Vi ønsker å være et tvers igjennom bærekraftig selskap der vi kan garantere at alle våre produkter er fremstilt under gode arbeidsforhold, der alle våre produkter er miljøsmarte og der du på ethvert pol kan få gode råd basert på bærekraft, sier Elvik.

– Hvorfor ønsker dere å bli medlem i Etisk handel Norge?

– Vi står sterkere dersom vi er flere som krever forbedringer. Etisk handel Norge kan styrke vårt arbeid. Vi er et alkoholmonopol, men vi har felles utfordringer innenfor jordbrukssektoren, offentlige anskaffelser og emballasje. Vi gleder oss til å ta vårt arbeid videre som medlem i Etisk handel Norge.

Vinmonopolet illustrasjon

Begge illustrasjoner i artikkelen:  Vinmonopolet / Bjørn Brochmann

Skal redusere klimabelastningen med 40 prosent

– Nå er det snart jul og mange ønsker seg tips fra ansatte på Vinmonopolet. Har du en bærekraftig anbefaling?

– Det aller viktigste du som kunde kan gjøre, er å velge et produkt med lettere emballasje. Vi skal redusere vår klimabelastning med 40 prosent innen 2030 og produktemballasje utgjør den største enkeltfaktoren i vårt klimafotavtrykk. Alle produkter med et bærekraftselement er merket i butikk og det er også mulig å filtrere ved søk på vinmonopolet.no. Det skal være enkelt å handle bærekraftig hos oss. Husk også å spørre etter gode alkoholfrie festdrikker. God helse er også bærekraft, sier Elvik.

Medlemskap

Medlemmer i Etisk handel Norge får tilgang til rådgivning, verktøy og ressurser som hjelper deg med utfordringer knyttet til etisk handel Bli medlem