ARENDALSUKA: Lavthengende kjøtt og høythengende frukter: Hvordan skal dagligvarebransjen ta sitt samfunnsansvar og nå sine klimamål?

Denne arrangementet har to temaer:

1.     Etter et år med åpenhetsloven ønsker vi å ta tempen hos de tre største aktørene i norsk dagligvare; hvordan jobber de med å sikre arbeiderne i egne leverandørkjeder og hvordan utfører de sitt ansvar i praksis? Hvordan har åpenhetsloven påvirket det arbeidet de gjør?

2.     Nordmenn anbefales å halvere kjøttinntaket, til 350 gram rødt kjøtt per uke, både av klimahensyn av hensyn til egen helse. Sommeren er høysesong for grilling i norske hjem; hvilket ansvar har norske dagligvarekjeder når de sjonglerer helsemessige råd og internasjonale- og nasjonale bærekraftsforpliktelser?

Vi spør de tre største norske dagligvareaktørene om hvordan de jobber med risiko, inklusiv klimarisiko og ansvar i leverandørkjeden, nå ett år etter at åpenhetsloven trådte i kraft.

Norske forbrukere opplever stadig økende matvarepriser. Dagligvareaktørene møter dermed økt konkurranse i markedet og opplever endring i tilgang på helt vanlige varer fra produsentland grunnet hyppigere ekstremvær flere steder. Hvordan spiller åpenhetsloven en rolle i denne sammenhengen og hvordan påvirker dette deres vurderinger i det daglige arbeidet?

Deltagere:

  • Heidi Furustøl, daglig leder i Etisk Handel Norge
  • Coop Norge SA: Ingvill Størksen, Direktør for politikk og myndighetskontakt
  • NorgesGruppen ASA: Bjart Pedersen, Manager sustainable sourcing/ Fagsjef bærekraftig handel
  • Rema 1000 Norge AS: Christina Fuglesang, Leder for ansvarlig og bærekraftig handel

Moderator: Rikke Mohn Halvorsen, Etisk handel Norge  

Dette arrangementet streames ikke.

Her finner du arrangementet i Arendalsukas oversikt:

https://program.arendalsuka.no/event/user-view/22181

Velkommen til debatt.