Digitalt produktpass vil gi åpenhet, sporbarhet og mer sirkularitet

Holzweiler vil bruke det digitale produktpasset (DPP) for å få innsikt i produktets livssyklus etter kjøp, noe som støtter deres mål om å gjøre moteindustri mer bærekraftig. Med DPP kan Holzweiler involvere kundene i sin bærekraftsreise ved å dele informasjon om leverandørkjeden og tilby tjenester for å forlenge produktenes levetid. Hvert produkt får en unik […]
Backe viser leverandørinvolvering i praksis

Backe viser dette i praksis ved å invitere sine nøkkelleverandører til en hel dag med fokus på aktsomhetsvurderinger og åpenhetsloven. Forrige uke deltok vi på Backes leverandørdag for å fortelle om åpenhetsloven i Norge og internasjonalt. Hensikten med dagen var å inspirere, dele, motivere og løfte kunnskap om aktsomhetsvurderinger gjennom informative og praktiske foredrag. Gjennom […]
Ny ressursoversikt over konfliktmineraler

I politisk ustabile land kan handel med mineraler og metaller ofte knyttes til væpnede konflikter, menneskerettighetsbrudd, korrupsjon, hvitvasking av penger og miljøødeleggelser. Disse mineralene omtales gjerne som «konfliktmineraler» og gjelder særlig tinn, wolfram, tantal og gull (også kjent som 3TG). De kan også være en del av leverandørkjeder uten at det er åpenbart for forbrukeren. Viktig […]