CSRD sikrer handling og troverdighet 

Frem til nå har bærekraftsrapportering i stor grad vært preget av frivillighet og innhold har hatt ulik kvalitet, grad av åpenhet og relevans. Det har vært vanskelig for både forbrukere, myndigheter og investorer å vite om man får pålitelig og sammenlignbar bærekraftsinformasjon. Videre har det vært opp til virksomhetene selv å velge hvilke bærekraftstiltak de ønsker å iverksette. 

Med CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) blir arbeid og rapportering på bærekraft satt i system med mål om reelle bidrag til å løse bærekraftsutfordringer. Bærekraft blir sidestilt med finansiell rapportering som skaper mer troverdighet og handling, men fører samtidig til store endringer i organisasjoner, som krever ny kompetanse og strukturer. 

CSRD har bakgrunn i EUs handlingsplan for bærekraftig finans. Denne har som politisk mål å fremme bærekraftige investeringer. Planen omfatter også initiativer som Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR) og EU Taksonomien.  
 

Hvordan henger dette sammen? 

CSRD og SFDR opererer i harmoni; der førstnevnte er selskapsrapporteringen og sistnevnte handler om åpenhet hos aktører i finansmarkedet. Når selskaper rapporterer på CSRD må det følge et elektronisk format (ESEF) som gjør at informasjonen kan overføres til finansinstitusjonene, som igjen kan rapportere og vurdere selskapenes ESG-risiko og muligheter.  

EU-taksonomien er en del av rapporteringskravene i CSRD. EUs taksonomi er et klassifiseringssystem som definerer hvilke økonomiske aktiviteter som er miljømessig bærekraftige. Den er bygd opp på 6 miljømål. Kriterier blir utviklet basert på sektor og ulike aktiviteter. Disse kriteriesettene er under stadig utvikling, så selskaper må følge med om/når deres sektor blir omfattet.  For at en aktivitet skal defineres som bærekraftig, må den bidra vesentlig til oppnåelsen av minst ett av målene, og ikke ha betydelig negativ innvirkning på de øvrige målene. I tillegg må aktiviteten oppfylle minstekrav til sosiale og styringsmessige forhold. EU-taksonomien ble allerede innført i 2023 for store foretak av allmenn interesse med mer enn 500 ansatte – og fra og med regnskapsåret 2024 år omfatter den gradvis/parallelt de som blir omfattet av CSRD. 
 

Er du omfattet av CSRD og når må du rapportere? 

CRSD innføres gradvis for virksomheter av ulik størrelse. Direktivet er ennå ikke innført i norsk lov, men det antas at Norge vil følge EU sin tidsplan. Det er også stor sannsynlighet for at tersklene for kategorier av regnskapspliktige blir justert parallelt, etter at dette ble foreslått i EU grunnet høy inflasjon de siste årene. Terskelverdiene dere ser her er tilsvarende lovforslaget. 

ESRS – sier hva og hvordan dere rapporterer 

Der CSRD (direktivet) definerer hvem, hvorfor og når, er det rapporteringsstandardene ESRS (European Sustainability Reporting Standards) som sier hva og hvordan. Standardene som er vedtatt frem til nå er alle generelle – det vil si at de gjelder alle virksomheter som er omfattet av CSRD.  

Standardene krever at informasjonen som rapporteres er forståelig, relevant, representativ, verifiserbar, sammenlignbar og troverdig. Standardene gir detaljerte rapporteringskrav innen miljø, sosiale forhold og virksomhetsstyring (ESG – Environmental, Social, Governance). 

Det er kun de to tverrgående standardene som er obligatoriske for alle; hvilke tematiske standarder man skal rapportere på blir definert av resultatet av en dobbel vesentlighetsanalyse man er forpliktet til å gjennomføre. 

Les mer om ESRS og våre anbefalinger for å komme i gang med CSRD her.

CSDDD – forpliktelse til handling 

CSDDD – Corporate Sustainability Due Diligence Directive (Aktsomhetsdirektivet) handler om hva man er forpliktet til å gjøre, mens CSRD handler om hva man er forpliktet til å opplyse. 

Aktsomhetsdirektivet har en del overlapp med åpenhetsloven, da begge er basert på samme metodikk fra OECD.  Aktsomhetsdirektivet inkluderer derimot også miljøaspekter og har krav om at virksomhetene fastsetter en klimaplan. Den har også høyere terskler for hvem som blir omfattet, men for visse høyrisikobransjer vil inngangsnivået være likt som for store selskap under CSRD. Det er også forventet at virksomheter som rapporterer på CSRD ikke vil ha behov for separat rapportering på CSDDD; de to direktivene fungerer på det vis parallelt. 

Hvordan dette vil påvirke Åpenhetsloven er uvisst, men det kan forventes at de sees i sammenheng med hverandre når Aktsomhetsdirektivet blir vedtatt i EU og etter hvert skal innføres i norsk lov. 

Sammen utgjør CSDDD, CSRD og EUs taksonomi en sentral trekløver av reguleringer som har som mål å effektivisere og styrke bærekraftige aktiviteter hos virksomheter og i finanssektoren. 
 

Medlemmer i Etisk handel Norge har et fortrinn 

CSRD, aktsomhetsdirektivet og Åpenhetsloven er alle bygd opp rundt FNs prinsipper for ansvarlig næringsliv og menneskerettigheter og OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper. Medlemmer i Etisk handel Norge er forpliktet til å levere en årsrapport om arbeidet med aktsomhetsvurderinger og etisk handel. Rapportene blir etter hvert offentlig tilgjengelig på våre nettsider som viser åpenhet og handlekraft. Medlemmer som følger våre rapporteringskrav leverer innenfor Åpenhetsloven og har gjennomført vurderinger og risikokartlegging i forhold til selskapets påvirkning på omgivelsene, som er en av de sentrale faktorene i CSRD. Vår rapport inkluderer også klima, miljø, dyrevelferd og sirkulærøkonomi. 

Vi kan hjelpe deg! 

Lurer du på mer om CSRD og hvordan dette treffer deg, som en stor virksomhet eller en SMB? Mangler du ressurser og kompetanse? Trenger du veiledning eller støtte til å komme i gang?  Aktsomhetsmodellen er som nevnt bygget på de samme OECD-prinsippene som CSRD. Etisk Handel Norge står klar med sin ekspertise til å støtte virksomheter på veien mot en mer helhetlig og bærekraftig forretningspraksis. 

Vi tilbyr rådgivning, kurs og webinar innen CSRD til medlemmer og ikke-medlemmer.  Les mer om hva vi tilbyr av tjenester herMeld dere på nyhetsbrevet eller følg med på vår arrangementside. 

Innspill til ny lov om offentlig anskaffelser

Kjøper varer for 750 milliarder – stor påvirkningskraft

Det offentlige kjøper varer og tjenester for 750 milliarder (SSB tall 2023) og er dermed Norges største kunde med svært stor påvirkning på både klima, miljø og arbeidsforhold. Den nye loven om anskaffelser vil dermed kunne bety en stor, positiv forskjell både i Norge og i de globale leverandørkjedene med hensyn til redusert klimaavtrykk og menneskerettighetsbrudd.

Menneskerettigheter må bli like sentralt som klima og miljø

Det er positivt at utvalget vil styrke miljø- og klima hensyn betydelig, og at bærekraft er tatt inn i formålsparagrafen, men grunnleggende menneskerettigheter og anstendig arbeid må få en like sentral plass som miljø og klima. Bærekraft betyr å ivareta både menneskerettigheter, klima og miljøet. Ved å inkludere alle tre områdene, vil offentlige innkjøpere få en mer helhetlig tilnærming til bærekraft. Etisk handel Norge veileder sine 215 medlemmer i bærekraftig forretningspraksis (menneskerettigheter, klima, miljø, antikorrupsjon og dyrevelferd), men i dettehøringssvaret har vi valgt å fokusere bare på grunnleggende menneskerettigheter og anstendig arbeid.

508 sider, 5 av dem om menneskerettigheter

Det er imponerende at utvalget i løpet av knappe 10 måneder, mellom november-22 til september-23, har levert en 508-siders utredning, men menneskerettigheter er bare viet 5 sider i kapittel 19. Dette forklarer utvalget med at den knappe tiden nødvendigvis måtte føre til at utvalget måtte gjøre harde prioriteringer samt at mandatet kan tolkes til å vektlegge klima og miljø over menneskerettigheter. Vi tror ingen vil hevde at menneskerettigheter er mindre viktig enn klima og miljø, og en styrking av menneskerettigheter i den nye anskaffelsesloven vil være vinn-vinn, også for klima og miljøet.

Kan offentlige innkjøpere være mindre ansvarlige enn private?

I dag ser det ut som offentlige innkjøpere kan være mindre ansvarlige enn private innkjøpere, og en ny lov om offentlige anskaffelser må sikre likebehandling. Lov om offentlige anskaffelser må premiere tildelingen av offentlige anskaffelser til leverandører som jobber systematisk med aktsomhetsvurderinger og dermed begrenser negativ påvirkning på mennesker, samfunn og miljø. Som et minimum må lovteksten endres slik at offentlige oppdragsgiveres offentlige rutiner også dekker grunnleggende menneskerettigheter og OECDs rammeverk for aktsomhetsvurderinger må tas inn som krav til arbeidsmetodikk.

Hva er positivt med forslaget?

Etisk handel Norge vil trekke frem følgende:

Bærekraft styrkes i ny paragraf 1: Loven skal fremme effektiv og bærekraftig bruk av samfunnets ressurser. Dette er et tydelig signal om at bærekraft skal være den røde tråden i anskaffelsene, og hvor viktig bærekraft er for å nå målet om lavutslippssamfunnet. Forslaget styrker lovens demokratiske forankring ved at det lages en ny struktur hvor mye flyttes over fra forskrift til lov. Stortinget får dermed mer makt på bekostning av regjeringen. Forslaget vil forhåpentligvis forenkle et til tider svært komplisert regelverk og gjøre hverdagen for den enkelte offentlige innkjøper litt enklere.

Utvalgets forslag til et skal-krav til oppdragsgivere om å stille krav eller kriterier for å motvirke at menneskerettighetsbrudd oppstå i høyrisikoanskaffelser, kan ses på som en innskjerping fra dagens § 5 om å ha egnede rutiner for ivaretakelse av menneskerettigheter i høyrisikoanskaffelser.

Hva må endres?

Slik forslaget i NOU-en er formulert, fremstår det som rutiner for å ivareta respekt for grunnleggende menneskerettigheter i anskaffelser ikke er nødvendig.

Menneskerettigheter må inkluderes i et skal-krav til oppdragsgivere om å ha offentlig tilgjengelige rutiner jf. § 2-1 1.ledd som viser til listen over samfunnshensyn i §1.1. På listen over samfunnshensyn står anstendige arbeidsforhold og dette begrepet er nok tenkt å dekke menneskerettigheter, men menneskerettigheter må stå eksplisitt nevnt. Hvis ikke vil ivaretakelsen av menneskerettigheter bli betydelig forringet i den nye anskaffelsesloven og det vil neppe være lovgivers intensjon.

Menneskerettighetsbrudd følges opp i liten grad

DFØs modenhetsundersøkelser viser at offentlige oppdragsgivere i liten grad hverken prioriterer eller følger opp menneskerettighetsbrudd i offentlige anskaffelser, så her er det et stort forbedringspotensial. Skrives menneskerettigheter eksplisitt inn i definisjonen av samfunnshensyn, vil det være tydelig at off. oppdragsgivere skal ha rutiner for å motvirke menneskerettighetsbrudd i høyrisikoanskaffelser.

Definisjon av anstendig arbeid må vise til ILOs definisjon

I formålsparagrafen om samfunnshensyn må definisjonen av anstendig arbeid vise til ILOs definisjon Decent work – slik det også gjøres i åpenhetsloven. Definisjonen av grunnleggende menneskerettigheter må også være lik definisjonen som brukes i åpenhetsloven (FNs konvensjoner og ILOs ti kjernekonvensjoner).

OECDs Aktsomhetsvurderingsmetodikk må brukes

Offentlige oppdragsgivere må pålegges å bruke OECDs aktsomhetsvurderingsmetodikk i både anskaffelsesstrategien, rutiner og i krav og kriterier for å motvirke brudd på menneskerettighetene i høyrisikoanskaffelser jf.§ 2-8 Menneskerettigheter. Åpenhetsloven pålegger virksomhetene over visse terskelverdier å bruke aktsomhetsvurderingsmetoden. Den er en risikobasert tilnærming hvor høyest risiko skal prioriteres for tiltak.

Oppdragsgiverne må kartlegge og håndtere risiko for brudd på menneskerettigheter og ivareta klima- og miljøhensyn i produksjon av varer og tjenester, som benyttes i offentlige tjenester og produksjon av fellesskapsgoder. Offentlige oppdragsgivere omfattet av åpenhetsloven, er allerede kjent med metodikken og medlemmer i Etisk handel Norge, også offentlige virksomheter, rapporterer årlig på fremdriften i aktsomhetsvurderingene offentlig (se rapporter på etiskhandel.no/varemedlemmer/).

Gode erfaringer med bruk av aktsomhetsmetodikken

Det finnes dermed allerede gode erfaringer med bruk av aktsomhetsmetodikken, og det er også et pluss at offentlige oppdragsgivere har denne kompetansen med hensyn til å stille både kvalifikasjonskrav, tildelingskrav og kontraktsvilkår. Etisk handel Norge har sammen med DFØ laget kontraktsvilkår for ivaretakelse av menneskerettighetene (etiskhandel.no/offentlig-virksomhet/) og det finnes en rekke andre verktøy og ressurser både på anskaffelser.no og kurs og veiledning hos Etisk handel Norge. Det vil derfor ikke være særlig byrdefullt å legge inn krav i anskaffelsesloven om å praktisere aktsomhetsvurderingsmetoden.

Svekkelse sett med dagens lovkrav

Utvalget foreslår at krav til menneskerettigheter bare skal gjelde i del III anskaffelser, altså over EØS terskel verdi. Dette er en svekkelse sett med dagens lovkrav. Her blir det viktig å være enda tydeligere i lovmerknadene at oppdragsgiver kan fortsatt stille krav om ivaretakelse av menneskerettighetene. Høy risiko for menneskerettighetsbrudd er ikke begrenset til stort volum og pengeverdi.

Egen tilsynsmyndighet

Om sanksjoner: Anskaffelsesutvalget er nå i gang med delutredning to om blant annet erstatning og håndheving. Her er vårt innspill at det opprettes en egen tilsynsmyndighet for både veiledning og håndheving av loven, slik for eksempel Forbrukertilsynet veileder i åpenhetsloven og sanksjonerer med bøter og overtredelsesgebyr.

I dag forholder alle seg til KOFA sine avgjørelser, men det får likevel ingen konsekvenser om offentlige innkjøpere ikke har rutiner, krav eller kriterier for å motvirke brudd på menneskerettighetene i anbudskonkurransene, eller manglende kontraktsoppfølging. Det er i dag sterkere lovregulering av bedrifter omfattet av åpenhetsloven enn offentlige oppdragsgivere. Det må ikke være forskjell på offentlige og private virksomheter.

Oppsummering

Oppsummert mener Etisk handel Norge at tildelingen av offentlige anskaffelser må gå til leverandører som jobber systematisk med aktsomhetsvurderinger på både menneskerettigheter, klima og miljø, og ikke bare premiere leverandører som tilbyr lavest mulig pris.

Lykke til med det videre arbeidet med den nye anskaffelsesloven!

Med vennlig hilsen

Heidi Furustøl

Daglig leder

Høringssvaret er basert på Etisk handel Norges sekretariats mange års faglige erfaring med bærekraftig forretningspraksis og ansvarlig næringsliv.

Etisk handel Norge er en medlemsorganisasjon, med 215 virksomheter og organisasjoner, som veileder bedrifter og offentlige virksomheter i bærekraftig forretningspraksis (Responsible Business Conduct) både innenfor klima, miljø, menneskerettigheter, korrupsjon og dyrevelferd i henhold til UNGP og OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper.

Etisk handel Norge ble stiftet av Virke, Coop, LO og Kirkens Nødhjelp i år 2000 og er et flerpartssamarbeid.

2023:26

Hva skjer på OECDs forum for aktsomhetsvurderinger 19.-23. februar? 

Hvert år arrangerer OECD forum i Paris for tekstil og sko-sektoren for å diskutere tiltak og fremdrift på aktsomhetsvurderingene med flere hundre representanter fra næringsliv, fagbevegelse, sivilsamfunn og myndigheter. Temaene som diskuteres er relevant for mange flere enn bare tekstilbransjen, slik som økende lovkrav om aktsomhetsvurderinger, levelønn, innkjøpspraksis og klima. Og du kan delta enten digitalt eller fysisk, klikk her for å delta og se agendaen for OECD-forumet. 

Mandag 19.02 kl 10.00-11.15 arrangerer Etisk handel Norge eget OECD side-event om hvordan tekstilindustrien i Bangladesh med bruk av sosial dialog kan få til en rettferdig omstilling til lavutslippsamfunnet. Bangladesh er et av de landene som blir hardest rammet av klimaendringene. Vi har sammen med våre søsterorganisasjoner i Storbritannia og Bangladesh et eget grønt sosial dialog prosjekt på tekstilfabrikker og erfaringene herfra kan bidra til å redusere klimaendringenes negative påvirkning på arbeiderne. Meld deg på her. 

Tirsdag 20.02 diskuterer Etisk handel Norge sammen med andre flerpartsorganisasjoner hva som må til for at tekstilbransjen endres til The Industry We Want, på et lukket dagsarrangement hos OECD. Daglig leder Heidi Furustøl vil moderere en av diskusjonene om lovpålagte aktsomhetsvurderinger med utgangspunkt i erfaringene med den norske åpenhetsloven. 

  • The Industry We Want, som Etisk handel Norge er en del av, vil også presentere data fra sitt Industry Dashboard 2024 på en åpen side-event tirsdag 20.02 kl. 13.30 – 14.45, og inviterer til diskusjon med særlig fokus på hvordan drive endring i tekstilbransjen innen tre fokusområder: lønn, innkjøpspraksis og klimagassutslipp. Mer informasjon og påmelding her.

Onsdag 21.02 kl 14.30-16.00 modererer vår søsterorganisasjon Ethical Trading Initiative diskusjonen om levelønn og Brand Strategies for Living wages på selve hovedforumet.  

Fredag 23.02 kl 09.00-13.00 deltar Kaja Elise Gresko leder av Etisk handel Norges tekstilteam, i rundebordsdiskusjon om innkjøpspraksis og kommende due diligence lovgivning: Leveraging due diligence legislation to promote responsible purchasing practices. Rundebordet er lukket og i regi av OECD and Sustainable Terms of Trade Initiative (STTI). 

Påmelding til OECDs forum og agenda gjøres her

Se også vår søsterorganisasjon Ethical Trading Initiative sin oversikt over arrangementer på OECDs forum her.