Satser på dyrevelferd i bærekraftsarbeidet
Dyrevelferd er viktig for økt bærekraft, men har tradisjonelt fått for lite oppmerksomhet. Dette er nå under endring. Stadig flere av Etisk handel Norges medlemmer arbeider aktivt med å sikre velferden til husdyr og ville dyr i leverandørkjedene. Hvordan jobber de med dette i praksis? Her presenterer vi noen bedrifter nærmere, til inspirasjon.
Dyrevelferd er mer eller mindre relevant for alle FNs bærekraftsmål og stadig flere forbrukere er opptatt av temaet. Å vurdere risiko for dyrevelferden er derfor en naturlig del av en helhetlig bærekraftsstrategi.
Siden 2020 har hele seksten av Etisk Handels medlemsbedrifter satt opp dyrevelferd som et vesentlig tema for deres bærekraftsarbeid (se liste nederst i saken)
Slik jobber utvalgte medlemmer i Etisk handel Norge med dyrevelferd:
Unil
Unil er ansvarlig for import, utvikling og innkjøp av produkter under NorgesGruppens egne merker. De har utviklet en egen dyrevelferdspolicy med konkrete retningslinjer for praksiser de ikke aksepterer. Blant disse er tvangsfôring (vanlig ved produksjon av foie gras, også kalt gåselever) og dyretesting av husholdningsprodukter og kosmetikk. De har også krav om at antibiotika kun skal benyttes til syke dyr og altså ikke brukes forebyggende, noe som forekommer i mange land. Buregg skal ikke brukes som ingrediens i noen av deres egne merkevarer fra 2026, og er allerede faset ut for konsumegg.
I tillegg til disse spesifikke kravene har de et sett med forventninger til sine leverandører. Blant annet forventer de at leverandører som jobber direkte med husdyrprodusenter kontinuerlig skal forbedre dyrevelferden, og at produsentene skal tilby miljøberikelse til dyrene.
Helly Hansen
Helly Hansen er en internasjonal tekstilindustribedrift med hovedkontor i Oslo. Selskapet har en klar policy om å ikke selge produkter med ekte pels. De har lyktes å sertifisere 100 % av både ulla og dunen med merkeordninger som er blant de mest anerkjente globalt, Responsible Down Standard og ullsertifiseringen ZQ, som omhandler sentrale dyrevelferdskriterier.
Bedriften setter seg dyrevelferdsmål og har i det siste jobbet med å oppnå ytterligere sertifisering av ulla – nå med Responsible Wool Standard. Denne standarden har i tillegg til dyrevelferdskravene også svært god sikring av leverandørkjeden.
Oslo kommune
Oslo kommune er en storinnkjøper av mat til sine mange institusjoner og kantiner. I byrådets politiske plattform fra 2019 ble det slått fast at kommunen skal stille krav til dyrevelferd, blant annet ved innkjøp av mat. I plattformen har byrådet dessuten satt seg som mål å halvere kjøttforbruket innen utgangen av 2023 og at 50 % av det totale matinnkjøpet skal være økologisk.
Kommunen har de siste årene igangsatt strategiarbeid og kompetanseheving innad i relevante etater, for å få inkludert dyrevelferdskrav i sine leverandøravtaler for matinnkjøp.
Hvordan komme i gang?
Her er forslag til hva bedriften din konkret kan gjøre for å integrere dyrevelferd i bærekraftsarbeidet:
- Sett mål. Vedta mål for dyrevelferd og inkluder dem blant øvrige mål for bærekraft. Offentliggjør målene og sørg for at de er lett å få med seg og finne igjen for alle interesserte.
- Integrer dyrevelferd i leverandørarbeidet. Innta aktuell dyrevelferdsproblematikk i retningslinjer og kommunikasjon med leverandører.
- Lag kommunikasjonsplan. Kommunikasjonsavdelingen får vedtatt en plan for å jevnlig omtale dyrevelferd når bærekraft er tema for artikler, poster og annen kommunikasjon.
- Sørg for internkursing. Medarbeidere får opplæring i hvordan dyrevelferd er relevant for deres bærekraftsarbeid, slik at alle får eierskap til målene og kommunikasjonsplanen.
Bedrift som jobber aktivt med dyrevelferd
Dette er bare et utvalg av de mange medlemsbedriftene og offentlige institusjonene som jobber aktivt med å bli bedre på dyrevelferd.
Brand Assist AS – Sport
Oluf Lorentzen AS – Dagligvare
Unil AS – Dagligvare
Varner AS – Klær / Skotøy
AGRA – Dagligvare
Barnas Hus Norge AS – Klær / Skotøy
Cathrine Hammel AS – Klær / Skotøy
Eurosko Norge AS – Klær / Skotøy
IDÉ House of Brands AS – Profilartikler / Gaver
KID ASA – Møbler / Interiør
Noramix Trade AS – Dagligvare
Norrøna Sport AS – Sport
VOICE Norge AS – Klær / Skotøy
BRAV Norway AS – Sport
Helly Hansen – Sport
Holzweiler Items AS – Klær / Skotøy
Ønsker du mer informasjon om temaet eller råd om hvordan bedriften din kan inlemme dyrevelferd i bærekraftsarbeidet? Kontakt gjerne Dyrevernalliansen: fag@dyrevern.no.