Initiativ for etisk handel

Hva gjør at noen lykkes med samfunnsansvar?

Svaret er enkelt: Ledelsen må virkelig ville det! Les Kjersti Fløgstads viktige blogg.

Onsdag 26. september inntok noen av Norges ivrigste innen samfunnsansvar scenen på en CSR-konferanse i regi av JazzAid. Dette var tiende gang JazzAid ble arrangert med en CSR-konferanse før jazzkonsert.

På disse ti årene har agendaen for samfunnsansvar endret seg betydelig. De første årene var fokus fra foredragsholderne i stor grad omdømme og filantropi. Nå handler det om kjernevirksomheten; om ledelse, holdninger, leverandørkjedeproblematikk, miljø, etikk og mennesker. Endring i fokuset i foredragene reflekterer den generelle utviklingen.

CSR anno 2012 er noe helt annet enn det var i 2002

At temaet blir mindre aktuelt fremover er det ingen fare for. Forventningene til næringslivet øker. Store selskaper er i økende grad sårbare for kritikk om de trår feil. Sosiale medier har gitt folk flest en stemme og unge medarbeidere stiller helt andre krav om å jobbe et sted man kan være stolt av. Her gjelder det å følge med.

Hva var fellesnevnerne og essensen fra Henrik Syse filosof og tidligere ansvarlig for etikken ved Statens Petroleumsforn Utland, Håkon Ødegård, Næringspolitisk talsmann i COOP, Erling Ølstad adm dir i MesterGrønn, Monica Sander daglig leder i Beer Sten og Gunelie Winum seniorrådgiver i Initaitiv for Etisk handel?

Henrik Syse satt ord på noe som samtlige innledere var innom; Selv om det finnes mange gode, rasjonelle grunner for å ta samfunnsansvar, er det faktum at det har en egenverdi i seg selv, noe vi ikke må undervurdere. Det er rett og slett det riktige å gjøre. De fleste ønsker å være anstendige og ordentlige, sa han.

Men utover det, hva kjennetegner dem som lykkes?

  1. Holdning fra ledelsen, en tydelig kultur som lever opp til anstendighet og ønske om å være “skikkelig”, betyr mest av alt.
  2. Uten ekte eierskap og forankring i ledelsen vil man ikke lykkes.
  3. Det er komplisert og vanskelig, men likevel enkelt, fordi det handler om å gå inn i problemene og jobbe med kontinuerlige forbedringer.
  4. Ledelsen må ha faktisk innsikt, være konkret, kjenne på dilemmaene selv, oppsøke utfordringene, se og lære.
  5. Systematikk og struktur, ta tak i de viktigste problemene først.
  6. Ikke gi opp, problemer og feil er en kilde til å lære av og gjøre det bedre
  7. Samarbeid, langsiktighet og respekt for leverandører, ansatte og samarbeidsorganisasjoner er en forutsetning.
  8. Erkjenne at man aldri kommer i mål og at det er et kontinuerlig arbeid.

Da er det håp! De fleste ledere er anstendige og vil være skikkelige. De ønsker å være ledere for en bedrift som gjør de riktige tingene. Så da er det bare å komme i dialog og vise hvordan det kan gjøres og at det ikke er så komplisert.